Statut Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola
MOTYLEK w Krośnie
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- 1
- Przedszkole „Motylek” zwane dalej „Przedszkolem” jest placówką niepubliczną.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Krośnie przy ulicy Korczyńskiej 1 oraz przy ulicy
Grodzkiej 73 C.
- Ustalona nazwa używana przez przedszkole brzmi:
Niepubliczne Integracyjne Przedszkole MOTYLEK
- Organem prowadzącym przedszkole jest osoba fizyczna: Joanna Zięba, zamieszkała ul. Parkowa 19/2, 38-400 Krosno, NIP 9222713981, REGON 181024282.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty.
- 2
- Przedszkole działa na podstawie:
- a) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. . (Dz.U. 2017.60) Prawo oświatowe, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy,
- b) Rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (U.2017.1575),
- c) Niniejszego statutu.
Rozdział II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- 1
- Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Wynikające z powyższych celów, jak i Ustawy Prawo oświatowe wraz z rozporządzeniami wykonawczymi (w szczególności Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017.356) , zadania przedszkole realizuje poprzez:
- 1) Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- 2) Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- 3) Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- 4) Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- 5) Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- 6) Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- 7) Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- 8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- 9) Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- 10) Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- 11) Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- 12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- 13) Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- 14) Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- 15) Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- 16) Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- 17) Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- 2
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego indywidualnych możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, wspomagając rodziny w wychowaniu i przygotowaniu do nauki w szkole, w szczególności:
- a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu
oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, tj.:
– każda grupa wiekowa jest powierzona jednemu lub dwóm nauczycielom,
– podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do możliwości dzieci.
– podczas zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycieli lub osób dorosłych (na każde 10 dzieci min. jedna osoba dorosła),
– w trakcie zajęć dodatkowych (rytmika, języki obce, tańce, zajęcia plastyczne, religia, itp.) nauczyciele specjaliści prowadzący odpowiedzialni są za bezpieczeństwo dzieci.
- b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa- zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- c) umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- d) w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
- e) przedszkole współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy
wychowawczej i jej skuteczności nauczyciele prowadzą swoją grupę przez wszystkie
lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- 3
- Przedszkole realizuje zadania w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej :
- a) diagnozowania środowiska dziecka;
- b) rozpoznawania potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb i umożliwienia ich zaspokojenia;
- c) rozpoznawania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń przedszkolnych;
- d) wspierania dziecka z wybitnymi uzdolnieniami;
- e) otaczania szczególną troską dzieci, których rozwój (fizyczny, umysłowy, emocjonalno-społeczny) nie przebiega harmonijnie i które wymagają oddziaływań kompensacyjno-wyrównawczych;
- f) współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, przedszkolami i placówkami działającymi na rzecz dzieci i rodziców;
- g) podejmowania działań wychowawczych i profilaktycznych;
- h) prowadzenia edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być prowadzona w formie:
- a) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- b) zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców;
- c) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców.
3.W przedszkolu mogą być zatrudnieni: pedagog, psycholog, logopeda i inni potrzebni specjaliści.
- W celu rozpoznawania ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju dziecka nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną, którą dokumentują oraz informują rodziców o wynikach.
5.Nauczyciel planując indywidualną pracę z dzieckiem ma obowiązek uwzględnić zalecenia specjalistów (m. in. pedagoga, psychologa, logopedy) określone w wydanej opinii lub orzeczeniu.
- 4
- Zadania przedszkola w zakresie organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi zależą od potrzeb środowiska i warunków placówki:
- a) przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, których stopień niepełnosprawności pozwala na samodzielne funkcjonowanie w grupie rówieśniczej (jednakże w oddziale na ul. Korczyńskiej 1 w związku z barierami architektonicznymi nie przyjmowane są dzieci z poważnymi problemami ruchowymi – na wózkach inwalidzkich) po przedłożeniu dyrektorowi orzeczenia wydanego przez odpowiednią poradnię;
- b) nauczyciel pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi ma obowiązek ściśle współpracować ze specjalistami opiekującymi się wychowankiem.
- 5
- Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole odbywa się poprzez:
- a) tworzenie warunków realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
- b) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci i podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej;
- c) informowanie rodziców na bieżąco o postępach dziecka;
- d) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu;
- e) uwzględnianie propozycji dzieci w codziennym planowaniu przez nauczyciela zadań edukacyjnych;
- f) ustalanie kierunku pracy pedagogicznej kierując się zasadą wykorzystywania w pracy metod aktywizujących wychowanków;
- g) stosowanie form pracy otwartej, umożliwiając dzieciom wybór miejsca i rodzaju aktywności.
- 6
- W Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
- Przedszkole posiada możliwość realizacji zadań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem niezbędnym do prowadzenie wczesnego rozwoju.
- 7
- Dyrektor przedszkola powołuje zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla każdego dziecka na podstawie:
1) wniosku rodzica/opiekuna prawnego do dyrektora przedszkola o przyznanie godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
2) opinii Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- Zespół, o którym mowa w ust. 1 tworzony jest w celu pobudzania psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
- W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi z zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
1) pedagog – posiadający kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog,
2) psycholog,
3) logopeda,
4) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, itp.)
- Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel upoważniony przez dyrektora przedszkola.
- Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju poprzez:
1) opracowywanie i prowadzenie arkusza obserwacji dziecka w postaci indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego, zawierającego:
– imię i nazwisko dziecka
– numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;
– ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;
– ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;
– informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.
2) prowadzenie dzienników zajęć,
3) opracowanie specjalistycznych opinii.
- Do zadań zespołu należy w szczególności:
1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie;
2) nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,
3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania , z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka.
4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Koordynator zespołu:
1) koordynuje pracę Zespołu wczesnego wspomagania Rozwoju,
2) odpowiada za przygotowanie przez Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań ZWWR,
3) organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka.
- Psycholog:
1) przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
2) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,
3) prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu z zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania i własną diagnozę,
4) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
5)udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowanie postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,
6) na wniosek rodziców, wraz z zespołem przygotowuje opinię psychologiczną.
- Pedagog specjalny/ terapeuta:
1) przeprowadza diagnozę w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,
2) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,
3) prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w własną diagnozę,
4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka , w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
6) na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.
- Logopeda:
1) przeprowadza diagnozę logopedyczną,
2) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,
3) prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenie z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,
4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,
5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby po uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,
6) na prośbę rodziców, wraz z zespołem przygotowuje opinię logopedyczną.
- 8
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychicznych i potrzeb dziecka.
- Liczba godzin, o których mowa w ust. 1, przyznawana jest przez dyrektora przedszkola.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
- W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
- Zajęcia z ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
- Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
- 9
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez :
1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
2) udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
3) identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Rozdział III
ORGANY PRZEDSZKOLA I ZAKRES ICH DZIAŁANIA
- 1 1. Organami przedszkola są:
Dyrektorzy przedszkola.
- 2
- Dyrektorami przedszkola są: Joanna Zięba – dyrektor metodyczny i Marcin Zięba – dyrektor administracyjny.
- Dyrektorzy przedszkola kierują bieżącą działalnością przedszkola, reprezentują je na zewnątrz. Są kierownikami zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi.
- Zadania dyrektorów są następujące:
- a) Kierowanie bieżąca działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- b) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- c) Koordynowanie opieki nad dziećmi,
- d) Przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał,
- e) Współpraca z rodzicami,
- f) Współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
- g) Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
h) Dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie
odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
- i) Kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli
oraz innych pracowników przedszkola,
- j) Podejmowanie decyzji o przyjęciu i skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie
roku szkolnego,
- k) Zapewnianie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami
Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,
- I) Rozwiązywanie konfliktów pracowniczych,
- m) Stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
- n) Prowadzenie dokumentacji kancelaryjno-archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Na czas nieobecności Dyrektora przedszkola Dyrektor wyznacza nauczyciela zastępcę,
który w tym okresie pełni obowiązki dyrektora przedszkola.
Rozdział IV
ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA
- 1
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem
dni ustawowo wolnych od pracy) w godzinach od 630 do 1730. - Przedszkole przyjmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. w oparciu o zasadę pełnej
dostępności. - W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
- Dopuszcza się przyjęcie dziecka w wieku 2,5 roku, o ile jego rozwój na to pozwala. Terminy i zasady przyjęcia dzieci do przedszkola ustala organ prowadzący.
- Możliwe jest przyjmowanie dzieci na mniejszą liczbę dni i godzin.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. Przedszkole posiada następujące oddziały: dwa przy ul. Korczyńskiej 1, pięć oddziałów przy ul. Grodzkiej 73C. Każdy z oddziałów dzieli się na mniejsze jednostki- grupy, w następujący sposób:
- a) przy ul. Korczyńskiej – 2 oddziały- do których może uczęszczać do 21,
- b) przy ul. Grodzkiej – 5 oddziałów- do których może uczęszczać 80 dzieci.
W grupach mogą uczęszczać dzieci mieszane rocznikowo. Przy zmniejszonej liczbie dzieci dopuszcza się możliwość łączenia grup. Dopuszcza się zmianę liczebności dzieci w grupach w trakcie roku szkolnego.
- W przypadku, gdy uczeń uczęszczający do danego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego, to stosownie do §6 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w grupie może ulec zmianie.
- Szczegółowe zasady funkcjonowania przedszkola określa Regulamin organizacyjny przedszkola, uchwalony przez Dyrektora.
- 2
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa dyrektor przedszkola.
- Organizację pracy w ciągu dnia określa Ramowy Rozkład Dnia opracowany przez Dyrektora Przedszkola, uwzględniający wymagania zdrowotne i higienę pracy z dziećmi.
- Na podstawie Ramowego Rozkładu Dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad
danym oddziałem ustalają dla danego oddziału Szczegółowy Rozkład Dnia z
uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. - Ramowy Rozkład Dnia podany do wiadomości rodziców na tablicy informacyjnej określa
godziny posiłków i zajęć prowadzonych w Przedszkolu. W szczególnym przypadku
Dyrektor może zmienić organizację dnia (np. wyjścia, wycieczki, uroczystości). - Przedszkole może w czasie roku szkolnego zmienić ofertę edukacyjną dotyczącą zajęć dodatkowych w zależności od bieżących potrzeb.
- W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe opłacane przez Rodziców.
Propozycje w tym zakresie zgłasza ogółowi Rodziców Dyrektor Przedszkola.
- – Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- W ramach opłaty stałej dzieci mogą uczestniczyć w wielu zajęciach, m. in.:
- – języka angielskiego,
- – zajęciach umuzykalniających
– zajęciach sportowych.
- 3
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada m.in:
– sale zajęć dla poszczególnych grup,
- – osobne łazienki dla dzieci i personelu,
- – szatnię dla dzieci,
- – kuchnię do rozdzielania posiłków,
– pomieszczenia socjalne i magazynowe.
- 4
- Zasady odpłatności za usługi świadczone przez Przedszkole określa umowa zawarta
pomiędzy Dyrektorem przedszkola a Rodzicami (prawnymi opiekunami), przy czym stawki za poszczególne usługi są określone przez Dyrektora szkoły w cenniku. - Dzieci uczęszczające do przedszkola mają prawo do korzystania z 4 posiłków
(śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek). - Stawkę dzienną wyżywienia ustala Dyrektor przedszkola.
- Opłata miesięczna za przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności
dziecka. - Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana jest „z góry”, do 10-tego dnia każdego
miesiąca.§5 - Dzieci przyjmowane są do przedszkola według kryteriów i zasad ustalanych przez
Dyrektora Przedszkola. - Wpis dziecka na listę dzieci uczęszczających do przedszkola dokonywany jest po wypełnieniu przez rodzica (opiekuna prawnego) karty zgłoszenia dziecka oraz po uprzedniej rozmowie z rodzicami (opiekunkami), a w razie potrzeby po spotkaniu z dzieckiem i przedstawieniu dokumentów o stanie zdrowia dziecka.
- Dyrektor przedszkola może nie przyjąć dziecka do przedszkola lub zostać skreślony z listy uczniów, gdy rodzice(opiekunowie) zataili istotne informacje o dziecku. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych dzieci jest większa niż liczba miejsc, pierwszeństwo mają:
- – dzieci już uczęszczające do Przedszkola,
- – rodzeństwo dzieci uczęszczających do Przedszkola,
- – dzieci matek i ojców samotnie wychowujących dzieci.
Rozdział V
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
- 1
- W przedszkolu respektowane są i przestrzegane prawa dziecka wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących, w tym w szczególności z Konwencji Praw Dziecka, a to przede wszystkim :
- a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego
zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej - b) szacunku dla wszystkich swoich potrzeb,
- c) życzliwego i podmiotowego traktowania,
- d) ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
- e) poszanowania jego własności i godności osobistej,
- f) opieki i ochrony,
- g) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- h) akceptacji swojej osoby.
- W przedszkolu nie można stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez
zgody ich Rodziców (opiekunów), poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi
zdrowie i życie dziecka.
- Wychowankowie przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają Rodzice (opiekunowie) dziecka na
początku roku szkolnego w miesiącu wrześniu.
- Dziecko może zostać skreślone z listy dzieci przyjętych do przedszkola, gdy:
- a) Rodzice (opiekunowie) zalegają z opłatami za 1 miesiąc, pomimo dostarczenia
upomnienia w formie pisemnej, - b) Zachowanie dziecka powoduje zagrożenie zdrowia lub życia pozostałych
wychowanków przedszkola, - c) Rodzice (opiekunowie) zataili informacje o stanie zdrowia dziecka, co uniemożliwia
prawidłowy proces wychowawczo – dydaktyczny, - d) Nastąpił brak współpracy między Rodzicami (opiekunami), a personelem
dydaktycznym przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów dydaktyczno-
Rozdział VI
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
- 1
- W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli z odpowiednim przygotowaniem
pedagogicznym oraz pracowników administracji i obsługi.
- Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z personelem
przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy. - Obowiązkiem każdego pracownika jest przestrzeganie niniejszego Statutu, regulaminu organizacyjnego, jak i zapoznanie się oraz przestrzeganie Konwencji Praw Dziecka.
- Nauczyciel przedszkola realizuje rzetelnie pracę dydaktyczno – wychowawczą
i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- a) Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie
z obowiązującym programem, - b) Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka.
- c) Rozwijanie zdolności i zainteresowań dziecka.
- d) Prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie potrzeb
- e) Stosowanie nowoczesnych metod nauczania.
- f) Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
w przedszkolu i poza jego terenem. - g) Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc pedagogiczno-psychologiczną,
zdrowotną i inną. - h) Współpraca z rodzicami (opiekunami) w sprawie wychowania i nauczania dzieci.
- i) Planowanie własnego rozwoju zawodowego.
- j) Dbałość o warsztat pracy oraz estetykę pomieszczeń.
- k) Prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania i działalności wychowawczej
zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- I) Realizacja zaleceń organu prowadzącego,
- m) Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,
kulturalnym i rekreacyjno-sportowym.
- Nauczyciel ma prawo do rozwoju, kształcenia się oraz doskonalenia zawodowego.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje
kontakt z ich rodzicami w celu:
- a) Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- b) Ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- c) Włączenia ich w działalność przedszkola.
- Wynagrodzenie nauczycieli ustalane jest w umowie zawartej z organem prowadzącym.
- W przedszkolu zatrudnieni mogą być pracownicy niebędący nauczycielami, m. in.:
- a) konserwator
- b) woźna
- c) pomoc nauczyciela.
- Pozostali pracownicy przedszkola zobowiązani są do współdziałania i wspomagania
nauczycieli w realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych dla dobra dziecka.
Rozdział VI
RODZICE
- 1
- Do podstawowych obowiązków rodziców (opiekunów) dziecka należy:
- a) Przestrzeganie niniejszego statutu,
- b) Respektowanie ustaleń Rady Pedagogicznej,
- c) Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola (lub upoważnienie osób
trzecich – za okazaniem dokumentu tożsamości), - d) Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
- e) Informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego
oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego
rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
- a) wglądu w roczne plany pracy przedszkola, a także do konsultacji i współrealizacji
planów miesięcznych, - b) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola.
- Formy współpracy przedszkola z rodzicami ( opiekunami prawnymi ) są następujące:
1) zebrania ogólne;
2) zebrania grupowe o charakterze organizacyjnym, problemowym, warsztatowym,
także z udziałem osób zaproszonych np.: specjalistów;
3) konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem i nauczycielami;
4) konsultacje ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu;
5) zajęcia otwarte;
6) kącik dla rodziców;
7) uroczystości i imprezy grupowe, ogólno-przedszkolne i o zasięgu środowiskowym;
8) spotkania integracyjne, sprzyjające lepszej adaptacji dzieci nowych
9) rodzice dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym mogą
uczestniczyć w posiedzeniach zespołu do spraw pomocy psychologiczno –
pedagogicznej, w części dotyczącej wyłącznie ich dziecka.
Rozdział VII
FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA
- 1
- Działalność przedszkola finansowana jest przez rodziców w formie opłat stałych
za pobyt dziecka w przedszkolu oraz dotacje z Budżetu Jednostki Samorządu Terytorialnego. - Wysokość opłat wnoszonych przez Rodziców (opiekunów dzieci) jest ustalana przez Organ prowadzący przedszkole. Szczegółowa wysokość odpłatności dla każdego z dzieci ustala jest
w umowie o opiekę przedszkola. - Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności
za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący. - Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu i opłata za wyżywienie pobierana jest „z góry” do
10-tego dnia każdego miesiąca. Jest to ilość stawki żywieniowej pomnożona przez ilość
dni przewidywanej obecności dziecka w przedszkolu.
Rozdział VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 1
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej –
nauczycieli, rodziców. - Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie statutu przez dyrektorów przedszkola osobom zainteresowanym.
- Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą
być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu. - Statut wchodzi w życie z dniem 31 października 2017 r.