Żabki | Przedszkole Motylek - Krosno
Żabki

Grupa „Żabki”

 

Wychowawca: mgr Dominika Wnęk

Pedagog: mgr Małgorzata Mercik

Rehabilitant: mgr Aleksandra Gajda

 

Wierszyk o Żabce

Była sobie żabka mała,
która tak oto kumkała:
„Kum kum re, kum kum re,
małych muszek mi się chce!”

Hej, żabuniu, hej żabeczko,
tutaj stoi moje mleczko.
Weź mej zupki smacznej łyk
najesz się do syta w mig!

 

Piosenka grupy

„Żabka”

Jam jest żabka, tyś jest żabka.
My nie mamy nic takiego:
Jedna łapka, druga łapka,
Skrzydełka żadnego.

U-ła-kła-kła! U-ła-kła-kła!
My nie mamy nic takiego:
Jedna łapka, druga łapka,
Skrzydełka żadnego.

Temat tygodnia

WAKACJE

Tematy dnia

 

  1. Rozkwitający kwiat

 Czego potrzebujemy by wykonać doświadczenie:

 

Wystarczą rzeczy, które zawsze mamy pod ręką:

  • kolorowy papier,

  • ołówek,

  • nożyczki,

  • miska z wodą,

  • opcjonalnie cyrkiel.

Doświadczenie: rozkwitający kwiat – jak wykonać?

Najlepiej najpierw zrobić szablon kwiatu. Opcji jest kilka:

  1. Drukujemy sobie kształt gwiazdy z Worda – najszybciej i najprościej lub szukamy czegoś w Internecie.

  2. Wykorzystujemy cyrkiel – schemat widzicie poniżej. Rysujemy okrąg, zaznaczamy dowolny punkt na okręgu i od tego miejsca tworzymy następne. Każdy z nas pewnie pamięta to z lekcji matematyki  W ten sposób powstanie kwiat z ładniejszymi płatkami.

  3. Rysujemy sześciokąt i na oko robimy płatki.

Warto zrobić szablon na tekturze czy kartce technicznej, by móc go potem odrysowywać i wykorzystywać wielokrotnie.

Gdy wszystko przygotujemy – dzieci wycinają kwiaty, najlepiej 2-3, bo gwarantuję, że będą chciały powtarzać ten eksperyment (oczywiście maluszkom, które nie potrafią dobrze ciąć dajemy gotowy kwiatek).

 

Płatki zaginamy do środka.

 

Kwiaty wkładamy do miski z wodą i obserwujemy co się wydarzy. Płatki zaczynają się otwierać, aż wreszcie całkowicie się prostują. Dla urozmaicenia można w środku kwiatka coś narysować. Dzieci na ogół są zachwycone. Każdorazowo, gdy wykonuję to doświadczenie słychać „WOW!” i po chwili „możemy jeszcze raz”? 

Zgodzicie się, że to jest proste i rewelacyjne zarazem? Nie trzeba skomplikowanych sprzętów by poobserwować „rozkwitający kwiat”. Podpowiadam – nie używajcie kartek technicznych, im cieńsza kartka tym kwiatek lepiej i szybciej otwiera swoje płatki 

  1. Kolorowe bąbelki

Doświadczenie dla dzieci: kolorowe bąbelki

Wszystko czego potrzebujemy do wykonania eksperymentu znajdziemy w kuchni (może poza bibułą :).

min. 1 przeźroczystą szklankę,

min. 1 inne naczynie lub kubek plastikowy,

ocet,

olej,

sodę,

kawałek kolorowej bibuły (zaraz się dowiecie, którego koloru nie używać),

łyżkę,

pipetę (ja wykorzystałam miarkę do podawania leków).

Wykonanie:

Do kubeczków nalewamy trochę octu.

Wkładamy do nich bibułę. Moje dziecko wybrało m.in. zieloną i żółtą, które się do tego nie nadają, bo po prostu koloru za bardzo nie będzie widać w oleju (biały też odradzam). Pozwoliłam jej jednak samej dojść do tego, że wybór był nietrafiony

Do szklanek wsypujemy po łyżce sody.

Delikatnie dodajemy olej – im więcej będzie go w szklance tym bardziej spektakularny efekt.

Nabieramy barwnik do miarki lub wykorzystujemy wspomnianą wcześniej pipetę…

 … i delikatnie kropelka po kropelce wyciskamy obserwując zachodzącą reakcję. I tutaj Hania zrozumiała dlaczego jej wybór był niewłaściwy – jasnozielony i żółty nie dają takiego efektu, jak intensywne barwy.

Zatem dodałyśmy do żółtego czerwoną bibułę, a do zielonego fioletową i dzięki temu mogłyśmy nacieszyć oczy spektakularnym widokiem :).

Od wszystkich dzieci z którymi robiłam to doświadczenie słyszałam „WOW!”. Im więcej barwnika dodamy na raz tym gwałtowniejsza nastąpi reakcja.

Dzieci bardziej dociekliwe zapewne zapytają dlaczego tak się dzieje. Oto wyjaśnienie: wiadomo, że olej ma inną gęstość niż ocet – m.in dzięki temu możemy zaobserwować powolny proces unoszenia się i opadania różnobarwnych bąbelków. Kiedy zabarwiony ocet opada na dno stykając się z sodą zaczyna wytwarzać się dwutlenek węgla, „wypychający” krople ku górze. Gdy znajdą się one na powierzchni, gaz ulatnia się, a krople znów opadają powtarzając reakcję. Wygląda to naprawdę fantastycznie i jest łatwe w wykonaniu. Maluch może nie do końca zrozumie o co w tym chodzi, ale z pewnością zapamięta taki eksperyment na długo.

Podoba Wam się?

  1. .ARTYSTYCZNY OBRAZEK

Składniki:

kartka papieru z bloku technicznego
-pianka do golenia
-barwniki spożywcze
-duży kawałek papieru do pieczenia
-długa linijka
-długa wykałaczka

Wykonanie:

Na stole rozkładamy duży kawałek papieru do pieczenia. Wylewamy na niego piankę do golenia tworząc prostokąt, rozcieramy go szpatułką jak krem na cieście. Piankę pokrywamy barwnikami, długą wykałaczką tworzymy przeróżne wzory z barwników na piance. Na piankę wraz z barwnikami kładziemy kartkę papieru, lekko przyciskamy, kładziemy na stole. Całość ściągamy linijką z kartki papieru wykonując jeden pewny ruch oraz suszymy. Tak przygotowaną kartkę, dziecko może ozdobić lub podarować komuś bliskiemu.

 

  1. KOLOROWE KWIATY

Składniki:

-3 białe róże
-trzy szklanki
-woda
-barwniki spożywcze w 3 kolorach

Wykonanie:

Łodygę róży nacinamy wzdłuż, do szklanek wlewamy wodę, do każdej z nich dodajemy inny barwnik, mieszamy. Umieść po jednej róży w każdej ze szklanek. Obserwuj jak pod wpływem barwnika zmienia się kolor płatków każdej z róż, na to doświadczenie potrzebujemy większej ilości czasu, by móc zobaczyć efekt.

 

 

  1. Meduza w butelce https://www.youtube.com/watch?v=GAFAv73w_pA

Potrzebne będą: butelka, niebieski barwnik do żywności, woda i folia spożywcza. Folię tniemy na kawałki i formujemy z niej coś na kształt meduzy. Wlewamy do butelki wodę i odrobinę barwnika. Następnie umieszczamy tam meduzę, zakręcamy i gotowe!

Wierszyki i piosenki realizowane obecnie

  1. Świat w naszych rękach” – nauka piosenki

I. Ci co lubią segregację

otóż oni mają rację.

Gdy w osobne pojemniki

lecą papier, szkło, plastiki.

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach

właśnie o tym ta piosenka.

Możesz dbać o cały świat

chociaż masz niewiele lat. (2x)

II. A recykling trudne słowo.

Chodzi o to by na nowo

z naszych śmieci zrobić coś:

papier, plastik albo szkło.

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach… (2x)

III. Więc dorośli oraz dzieci.

posłuchajcie.

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś,

żeby jutro dobrze żyć.

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach… (3x)

Zabawy logorytmiczne

  1. Dni tygodnia”

Jakie nazwy dni tygodnia znamy?

Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?

Jeśli ktoś lubi takie zadania,

niech się zabiera do wyliczania.

Powietrza dużo buzią nabiera

i na wydechu niech dni wymienia:

poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*

Jeśli za trudne było zadanie,

ćwicz dalej z nami to wyliczanie.

Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*

W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za N. – na jednym wydechu – nazwy dni tygodnia.

W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za N. – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.

  1. Nazwy miesięcy”

Jakie miesiące w roku mamy?

Czy wszystkie nazwy miesięcy znamy?

Komu nie sprawi trudu zadanie,

niech rozpoczyna ich wyliczanie.

Powietrza dużo buzia nabiera

i na wydechu nazwy wymienia

styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. *

Jeśli za trudne było zadanie,

ćwicz dalej z nami to wyliczanie:

styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,

styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.

  1. Gimnastyka”

Zrób do przodu cztery kroki,
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
Ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
Przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
By koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
Na klaskanie też nasz chęć.
Teraz obróć się dokoła
I hurraaa! Zawołaj.

Ulubione wierszyki naszej grupy:

„Kółko graniaste”

Kółko graniaste, czworokanciaste

Kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało,

A my wszyscy bęc!

 

„Lisek”

Chodzi lisek koło drogi,

Nie ma ręki, ani nogi.

Kogo lisek przyodzieje,

Ten się nawet nie spodzieje.

 

„Jeż”

Na dywanie siedzi  jeż,

Co on robi to my też.

 

„Balonik”

Baloniku nasz malutki,

Rośnij duży, okrąglutki.

Balon rośnie, ze ż strach,

Przebrał miarę no i bach.

 

„Trąf, trąf”

 

Trąf, trąf, misia bela

Misia, kasia, kąfacela

Misia a, misia b

Misia, kasia, kąfale

Ulubione  piosenki naszej grupy:

 

Ręce do góry”

Ręce do góry hopsasa

Teraz kucnij i złap psa

Ręka prawa, ręka lewa

I już latasz tak jak mewa

Hop do przodu, klaśnij raz,

Teraz w dół a w górę dwa.

Noga prawa, noga lewa,

Kręcisz nogą tak jak trzeba.

W lewo raz, w prawo dwa,

Skacz na nodze tak jak ja.
Obrót w lewo, klaśnij raz

Zatańczymy jeszcze raz.

Wesoło witamy”

Wesoło witamy, wesoło witamy
wszystkich Was, wszystkich Was.
Radośnie śpiewamy, radośnie śpiewamy
cały czas.
Ciekawe, ciekawe co robić będziemy ?
Co teraz, co teraz, dla Was szykujemy?.
Refren: Raz, dwa, trzy !
Całuski, całuski dzisiaj dla Was mamy,
Całuski, całuski damy Wam (bis).

Soco bate soco vira”

Soco, soco, bate, bate
Soco, soco, vira, vira
Soco, bate, soco, vira
Soco, bate, vira

Chu chu ua”

Wszyscy razem!
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Uwaga! Uwaga!
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4
1, 2, 3
Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

Język na brodę

 

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

A ram zam zam”

A ram zam, zam,

A ram zam,zam,

Guli, guli, guli, guli, guli ram zam, zam/2x

Arawi, arawi,

Guli, guli, guli, guli, guli ram, zam, zam/2x

Stary niedźwiedź mocno śpi”

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
jak się zbudzi, to nas zje

Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,

Druga godzina niedźwiedź chrapie,

trzecia godzina niedźwiedź łapie.

Lisek łakomczuszek”

1. Idzie lisek do kurnika
Lisek łakomczuszek, lisek łakomczuszek
Na śniadanko zjadłby kurkę
Bo ma pusty brzuszek, bo ma pusty brzuszek

Ref: Oj, lisku, lisku wracaj już do lasu
Oj, lisku, lisku szkoda twego czasu
Oj, lisku, lisku kurki wciąż biegają
Oj, lisku, lisku sztuczki twoje znają

2. Lisek jest spryciarzem wielkim
Chodzi pomalutku, chodzi pomalutku
Może czasem do kurnika
Zajrzeć po cichutku, zajrzeć po cichutku

Ref: Oj, lisku, lisku wracaj już do lasu
Oj, lisku, lisku szkoda twego czasu
Oj, lisku, lisku kurki wciąż biegają
Oj, lisku, lisku sztuczki twoje znają 2x

Taniec połamaniec

To jest taniec, taniec połamaniec
To jest taniec, taniec połamaniec

Gdy od rana nic się nie udaje
Pani w szkole jest jak osa zła
Kucharz znów na obiad szpinak daje
Ja na wszystko jeden sposób znam

To jest taniec, taniec połamaniec
Zatańcz razem z nami, raz i dwa rękami
Kręć się żwawo, i dwa kroki w prawo
teraz hop do góry i połaskocz chmury
To jest taniec, taniec połamaniec
Mama z tatą pląsa, Tomek się nie dąsa
Kręć się żwawo i dwa kroki w prawo
Jak piłeczka skacze każdy z nas

Już słoneczko wraca, z daleka
W klasie słychać Pani głośny śmiech
Kucharz już z lodami na nas czeka

 

Nasze plany na najbliższy czas

 

Informacje dla rodziców:

Ze względu na wyjątkową sytuację zachęcamy, byście zapoznali się państwo z materiałami dydaktycznymi udostępnionymi dla przedszkolaków na naszej stronie internetowej i przesyłanymi na Państwa maila.

Zachęcamy do wspólnej zabawy i nauki przez odkrywanie nowych doświadczeń.

 


Grupa „Żabki”