Żabki | Przedszkole Motylek - Krosno
Żabki

Grupa „Żabki”

 

Wychowawca: mgr Dominika Wnęk

Pedagog: mgr Małgorzata Mercik

Rehabilitant: mgr Aleksandra Gajda

 

Wierszyk o Żabce

Była sobie żabka mała,
która tak oto kumkała:
„Kum kum re, kum kum re,
małych muszek mi się chce!”

Hej, żabuniu, hej żabeczko,
tutaj stoi moje mleczko.
Weź mej zupki smacznej łyk
najesz się do syta w mig!

 

Piosenka grupy

„Żabka”

Jam jest żabka, tyś jest żabka.
My nie mamy nic takiego:
Jedna łapka, druga łapka,
Skrzydełka żadnego.

U-ła-kła-kła! U-ła-kła-kła!
My nie mamy nic takiego:
Jedna łapka, druga łapka,
Skrzydełka żadnego.

Temat tygodnia

Wiosenne powroty

Tematy dnia

  1. „Maszeruje wiosna”- nauka piosenki

 

„Maszeruje wiosna”

  1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
    maszeruje drogą mała wiosna.
    Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
    i jeden warkoczyk krótki.

    Ref: Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
    lecą i świergoczą głośno i wesoło.
    Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat

gdy go w górę wznosi zielenieje świat!

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Ref: Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat

gdy go w górę wznosi zielenieje świat!


3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref: Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat

gdy go w górę wznosi zielenieje świat!

 

Pytania do piosenki:

– Jak ubrana jest wiosna?

– co się dzieje gdy wiosna wznosi w górę kwiat?

– Dlaczego wiosna nie może o nas zapomnieć?


  1. „Gdzie budować gniazdo?”- słuchanie opowiadania H. Zdzitowiecekiej

 

Gdzie budować gniazdo”

– Nie ma to jak głęboka dziupla! Trudno o lepsze i bezpieczniejsze mieszkanie dla dzieci – powiedział dzięcioł.
– Kto to widział, żeby chować dzieci w mroku, bez odrobiny słońca – oburzył się skowronek.
– O, nie! Gniazdko powinno być usłane na ziemi, w bruździe, pomiędzy
zielonym, młodym zbożem. Tu dzieci znajdą od razu pożywienie, tu skryją się w gąszczu.
– Gniazdo nie może być zrobione z kilku trawek. Powinno być ulepione porządnie z gliny pod okapem, żeby deszcz dzieci nie zmoczył. O, na przykład nad wrotami stajni czy obory – świergotała jaskółka.
– Sit, sit – powiedział cichutko remiz. – Nie zgadzam się z wami. Gniazdko w dziupli? Na ziemi? Z twardej gliny i przylepione na ścianie ? O, nie! Spójrzcie na moje gniazdko utkane z najdelikatniejszych puchów i zawieszone na wiotkich gałązkach nad wodą! Najlżejszy wiaterek buja nim jak kołyską…
– Ćwirk! Nie rozumiem waszych kłótni – zaćwierkał stary wróbel. – Ten uważa, że najbezpieczniej w dziupli, tamtemu w bruździe łatwo szukać owadów na ziemi. – Ja tam nie jestem wybredny w wyborze miejsca na gniazdo. Miałem już ich wiele w swoim życiu. Jedno zbudowałem ze słomy na starej lipie, drugie pod rynną, trzecie…hm…trzecie po prostu zająłem jaskółkom, a czwarte – szpakom. Owszem dobrze się czułem w ich budce, tylko mnie stamtąd wyproszono dość niegrzecznie. Obraziłem się więc i teraz mieszkam kątem u bociana. W gałęziach które poznosił na gniazdo miejsca mam dosyć, a oboje bocianostwo nie żałują mi kąta.

Rozmowa na temat opowiadania:

– Które ptaki rozmawiały o gniazdach?

– Jakie gniazdo zachwalał dzięcioł, a jakie skowronek?

– Jakie gniazdo zachwalała jaskółka, a jakie remiz?

– Co powiedział wróbel na temat gniazda?

– Z czego ptaki robią gniazda?

 

  1. „Odgłosy ptaków” – poznawanie odgłosów ptaków

Zadaniem dzieci jest odgadnięcie zagadki o ptakach a następnie wysłuchanie głosu ptaka.


Nogi ma czerwone, cienkie jak patyki,
A po nasze żabki przybył aż z Afryki.
( bocian)

https://www.youtube.com/watch?v=nZ8DJa4Oc8w

Wzbija się w niebo śpiewak malutki,
Z góry przesyła wiosenne nutki,
A każda nuta dźwięczy jak dzwonek
I już wiadomo, że to……..
( skowronek)
https://www.youtube.com/watch?v=X1X_UVQN1u0


Siedzi sobie na buku i woła: kuku, kuku
(kukułka)
https://www.youtube.com/watch?v=wgA2rNj8kPY od 0:30


Gniazdko z błota lepi pod dachu okapem.

Przylatuje z wiosną, aby uciec latem
(jaskółka)

https://www.youtube.com/watch?v=cWMmzFO7Lhc

 

Nie znacie pięknej Afrykanki?
Jest cała pozłocista!
W zieleni bawi się w chowanki
i na fleciku śwista!

(wilga)

https://www.youtube.com/watch?v=nMax2yiRh3U

 

Z daleka czarno-biała, z bliska ciemnozielona.

A na głowie piękna puchata korona.

(czajka)

https://www.glosy-ptakow.pl/czajka/

 

  1. „Ptasie gniazdo” – praca plastyczna

 

Do wykonania gniazda potrzebne są:

– plastikowy lub papierowy talerzyk

– paski brązowego papieru (w dużej ilości)

– klej

 

 

 

 

Plastikowy talerzyk smarujemy mocno klejem i naklejamy kolejno paseczki brązowego papieru formują kształt gniazda, ale artystyczny nieład w dzisiejszej pracy był jak najbardziej wskazany

Tu akurat wykorzystany jest klej Magik.

 

 

Gdy gniazdko jest gotowe, wykonujemy malutkie, żółte pisklaczki.

Do połówek plastikowych po kinder niespodziance doklejamy dziób i skrzydełka oraz rysujemy oczy.

 

 

 

  1. „Ile ptaków zostało?” – zabawy matematyczne

 

Powtórz wierszyk

Prawa ręka, noga prawa,
cała strona też jest prawa,
prawe ucho, oko mam,
prawy łokieć z boku dam.
Lewa ręka, noga lewa,
cała strona też jest lewa
lewe ucho, oko mam,
lewy łokieć z boku dam.

Do zabaw matematycznych można wykorzystać klocki, kredki, lub konkretne ptaki, o których mowa.

  • Nad łąką fruwały trzy ptaki (układają trzy ptaki). Potem przyfrunął jeszcze jeden (dokładają jednego ptaka). Ile ptaków fruwa teraz nad łąką?
  • Nad łąką fruwało sześć bocianów (układają sześć patyczków). Trzy odfrunęły (odsuwają trzy patyczki). Ile bocianów pozostało?
  • Na dywanie leżą figury geometryczne dużego formatu. W trakcie  trwania muzyki dzieci biegają wokół nich. Na przerwę w muzyce podnosimy wybraną figurę, dzieci odszukują ją na dywanie i stają na niej. Zabawa powtarza się kilka razy.
    1.  

Wierszyki i piosenki realizowane obecnie 

             

„Maszeruje wiosna”

  1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
    maszeruje drogą mała wiosna.
    Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
    i jeden warkoczyk krótki.

    Ref: Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
    lecą i świergoczą głośno i wesoło.
    Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat

gdy go w górę wznosi zielenieje świat!

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi balony
a z nich każdy jest zielony.

Ref: Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat

gdy go w górę wznosi zielenieje świat!


3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref: Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergoczą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat

gdy go w górę wznosi zielenieje świat!

 

„Części ciała”
  Prawa ręka, noga prawa,
cała strona też jest prawa,
prawe ucho, oko mam,
prawy łokieć z boku dam.
Lewa ręka, noga lewa,
cała strona też jest lewa
lewe ucho, oko mam,
lewy łokieć z boku dam.

Ulubione wierszyki naszej grupy:

„Kółko graniaste”

Kółko graniaste, czworokanciaste

Kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało,

A my wszyscy bęc!

 

„Lisek”

Chodzi lisek koło drogi,

Nie ma ręki, ani nogi.

Kogo lisek przyodzieje,

Ten się nawet nie spodzieje.

 

„Jeż”

Na dywanie siedzi  jeż,

Co on robi to my też.

 

„Balonik”

Baloniku nasz malutki,

Rośnij duży, okrąglutki.

Balon rośnie, ze ż strach,

Przebrał miarę no i bach.

 

„Trąf, trąf”

 

Trąf, trąf, misia bela

Misia, kasia, kąfacela

Misia a, misia b

Misia, kasia, kąfale

Ulubione  piosenki naszej grupy:

 

„Soco bate soco vira”

Soco, soco, bate, bate
Soco, soco, vira, vira
Soco, bate, soco, vira
Soco, bate, vira

 

„Chu chu ua”

Wszyscy razem!
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści

 

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

 

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Uwaga! Uwaga!
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4
1, 2, 3
Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

 

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

 

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

Język na brodę

 

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

 

„A ram zam zam”

A ram zam, zam,

A ram zam,zam,

Guli, guli, guli, guli, guli ram zam, zam/2x

Arawi, arawi,

Guli, guli, guli, guli, guli ram, zam, zam/2x

 

„Stary niedźwiedź mocno śpi”

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
jak się zbudzi, to nas zje

Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,

Druga godzina niedźwiedź chrapie,

trzecia godzina niedźwiedź łapie.

 

„Lisek łakomczuszek”

  1. Idzie lisek do kurnika
    Lisek łakomczuszek, lisek łakomczuszek
    Na śniadanko zjadłby kurkę
    Bo ma pusty brzuszek, bo ma pusty brzuszek

Ref: Oj, lisku, lisku wracaj już do lasu
Oj, lisku, lisku szkoda twego czasu
Oj, lisku, lisku kurki wciąż biegają
Oj, lisku, lisku sztuczki twoje znają

  1. Lisek jest spryciarzem wielkim
    Chodzi pomalutku, chodzi pomalutku
    Może czasem do kurnika
    Zajrzeć po cichutku, zajrzeć po cichutku

Ref: Oj, lisku, lisku wracaj już do lasu
Oj, lisku, lisku szkoda twego czasu
Oj, lisku, lisku kurki wciąż biegają
Oj, lisku, lisku sztuczki twoje znają 2x

 

Taniec połamaniec

To jest taniec, taniec połamaniec
To jest taniec, taniec połamaniec

Gdy od rana nic się nie udaje
Pani w szkole jest jak osa zła
Kucharz znów na obiad szpinak daje
Ja na wszystko jeden sposób znam

To jest taniec, taniec połamaniec
Zatańcz razem z nami, raz i dwa rękami
Kręć się żwawo, i dwa kroki w prawo
teraz hop do góry i połaskocz chmury
To jest taniec, taniec połamaniec
Mama z tatą pląsa, Tomek się nie dąsa
Kręć się żwawo i dwa kroki w prawo
Jak piłeczka skacze każdy z nas

Już słoneczko wraca, z daleka
W klasie słychać Pani głośny śmiech
Kucharz już z lodami na nas czeka

Nasze plany na najbliższy czas

 

Informacje dla rodziców:

Prosimy o przyniesienie dzieciom tekturowej teczki, najlepiej na gumce (na prace plastyczne). Teczka będzie leżeć na półeczce każdego dziecka aby uniknąć bałaganu z pracami plastycznymi. Prosimy rodziców o kontrolowanie zawartości teczek, by w miarę możliwości o ich opróżnianie i zabieranie prac dziecka do domu.

 


Grupa „Żabki”