Żabki | Przedszkole Motylek - Krosno
Żabki

Grupa „Żabki”

 

Wychowawca: mgr Dominika Wnęk

Pedagog: mgr Małgorzata Mercik

Rehabilitant: mgr Aleksandra Gajda

 

Wierszyk o Żabce

Była sobie żabka mała,
która tak oto kumkała:
„Kum kum re, kum kum re,
małych muszek mi się chce!”

Hej, żabuniu, hej żabeczko,
tutaj stoi moje mleczko.
Weź mej zupki smacznej łyk
najesz się do syta w mig!

 

Piosenka grupy

„Żabka”

Jam jest żabka, tyś jest żabka.
My nie mamy nic takiego:
Jedna łapka, druga łapka,
Skrzydełka żadnego.

U-ła-kła-kła! U-ła-kła-kła!
My nie mamy nic takiego:
Jedna łapka, druga łapka,
Skrzydełka żadnego.

Temat tygodnia

Moi przyjaciele

Tematy dnia

1. „Jesteśmy dziećmi” – nauka piosenki

1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.



2. „Język migowy” – słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej

Od samego rana Ada przygotowywała się na spotkanie z nową koleżanką, Kasią. Okazało się, że tata Kasi jest bardzo zdolnym architektem i będzie pracował w tym samym biurze co tata Ady i Olka. Obie rodziny umówiły się w małej kawiarence w galerii, tuż obok bawialni dla dzieci. Ada bardzo lubiła poznawać nowe osoby i rozmawiać z nimi o tym, w co lubią się bawić. Tym razem Ada była szczególnie przejęta spotkaniem, bo dowiedziała się od rodziców, że Kasia nie słyszy.

Na żadne ucho? – dopytywała się Ada.

Ani troszeczkę?

Ani troszeczkę.

To jak my się będziemy bawić?

Jestem pewna, że znajdziecie na to sposób – uśmiechnęła się mama.

Ada próbowała zatykać sobie uszy i prosiła Olka, żeby coś do niej mówił.

Mam fajną siostrę – powiedział Olek.

Co mówisz? – spytała Ada.

Moja siostra jest najlepszą siostrą na świecie!

Ecie-pecie? Nic nie rozumiem… Tej Kasi musi być bardzo trudno – stwierdziła Ada.

W galerii panował gwar. Z głośników płynęła muzyka, w bawialni słychać było piski i śmiech rozbawionych dzieci. Obie rodziny przywitały się słowami „dzień dobry” i podały sobie ręce. Ada stanęła naprzeciwko Kasi i nie wiedziała, czy ma coś powiedzieć, czy nie. Przecież Kasia i tak nie usłyszy. Jednak dziewczynka uśmiechnęła się i rękami zrobiła przyjazny gest. Ada zrozumiała, że to jest powitanie, i odpowiedziała takim samym gestem. Potem Kasia wskazała bawialnię i dziewczynki pobiegły razem na zjeżdżalnię. Po chwili radośnie nurkowały w basenie z kolorowymi piłeczkami. Kasia układała z rąk różne znaki, a Ada próbowała odgadnąć ich znaczenie. Gdy chciała zająć się rysowaniem i kolorowaniem, Ada od razu zrozumiała, o co chodzi. Wspólnie narysowały słonia z wielkimi uszami, a na tych uszach namalowały wszystko, co symbolizuje dźwięki: ptaki, trąbkę, gitarę, śpiewającą panią, a nawet samolot odrzutowy. Potem bawiły się w teatrzyk dłoni i okazało się, że palcami można pokazać wiele rzeczy. Czasami Ada się myliła i nie potrafiła czegoś zrozumieć, ale to było bardzo zabawne. Jak wiele można powiedzieć, nie używając słów!

Wieczorem Ada wciąż rozmyślała o Kasi i o tym, jak wspaniale się z nią bawiła. Tata powiedział córeczce, że osoby niesłyszące porozumiewają się językiem migowym.

Czy ja też mogę się nauczyć tego języka? – zapytała Ada.

Oczywiście. A teraz zgadnij, co chcę ci przekazać – tata przytulił Adę i pocałował ją w czoło.

Dobranoc i kocham cię! – zawołała Ada i odpowiedziała tym samym gestem.

Zrozumiałeś, tatusiu? Tata uśmiechnął się i pokiwał głową. Miłość nie potrzebuje słów.

Pytania do tekstu:

Jak nazywa się język, którym porozumiewa się Kasia?

Jakbyście się czuli, gdybyście nie słyszeli tego, co ktoś mówi?

Spróbujcie, jak Ada, zatkać uszy i sprawdzić, czy rozumiecie, co mówi kolega/koleżanka. N. kontynuuje rozmowę. Wyjaśnia dzieciom znaczenie pojęcia tolerancja.

3. „Mój afrykański kolega” – praca plastyczna

Potrzebne będą:

– bibuła (do skręcania kolorowych włosów)

– koraliki, guziki

– brązowa, zielona, żółta, pomarańczowa, czerwona farba

– plastelina

– papierowy talerzy

– zakrętki do butelek (usta)

– korki po winie (oczy) – można zrobić plastikowych zakrętek

4. „Co jest lżejsze, a co cięższe?” – zabawy dydaktyczne

Zapoznanie z wagą szalkową.

Dzieci oglądają wagę, nazywają jej części za Nauczycielem/Rodzicem

  • Ćwiczenia z zastosowaniem wagi szalkowej.

Klocki: drewniane, sześcienne, miś.

N. przygotował klocki: drewniane, sześcienne, i misia.

N. mówi, że dzieci będą porównywać wagę (masę) misia i klocków.

  • Pierwsza sytuacja.

N. kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – trzy klocki.

Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?

Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?

  • Druga sytuacja.

N. kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – cztery klocki.

Co jest cięższe? Co jest lżejsze? − Po czym poznaliście, że cztery klocki ważą tyle co miś? (Ilość klocków musi być taka, aby ich masa równoważyła masę misia).

  • Trzecia sytuacja. N. kładzie na lewej szalce misia, a na prawej – pięć klocków.

Co jest cięższe? Po czym to poznaliście?

Co jest lżejsze? Po czym to poznaliście?

  • Ćwiczenia w porównywaniu masy przedmiotów.

Różne przedmioty, np.: klocki, piłeczki, lalki, misie, tworzywo przyrodnicze, wagi szalkowe. Każde dziecko porównuje masę wybranych przedmiotów i określa, co jest cięższe, co jest lżejsze.

5. „Matematyczne podskoki i nie tylko” – zabawy matematyczne

  • LEWA-PRAWA

Należy wykonać kilka podskoków, by przyspieszyć akcję serca. Odszukać, gdzie bije serce, rękę bliższą sercu zostawiamy na tym miejscu, bierzemy frotkę i zakładamy na tę rękę- informujemy – to lewa ręka.

Zobaczymy co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko, itp.)

Wyciągnij do przodu lewą rękę- pokaż i powiedz, co widzisz po lewej stronie? itd. (to samo robimy z prawą stroną, ręką – frotka w tym czasie cały czas pozostaje na lewej ręce) .

  • MARSZ POD DYKTANDO

Dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby dorosłej.

-Idź w prawo 2 kroki…

-Idź do przodu 3 kroki… do tyłu 1 krok…teraz 5 kroków w lewo, itd.

  • TANIEC CZĘŚCI CIAŁA.

Rodzic prosi, aby dziecko poruszało wskazanymi częściami ciała w rytm muzyki. Tańczą kolejno: głowa, szyja, ramiona, ręce, dłonie, palce, tułów, biodra, nogi, stopy.

  • KLOCKI W RZĘDZIE LUB SZEREGU

Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ich  jest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić.

  • ZABAWY Z GUZIKAMI:

Wysypujemy guziki i układamy spodeczki, następnie proponujemy

Dziecku „podzielmy guziki według kolorów, ale żeby nam się nie myliło, oznaczymy spodeczki” – kolorujemy kartoniki na takie kolory, w jakich mamy guziki i układamy obok spodeczków. Po posortowaniu guzików pokazujemy kolejne podzbiory i pytamy: te guziki są… a te…”, aby wyraźnie dziecku zasygnalizować oddzielność zbiorów.

Proponujemy inny podział guzików, ze względu na liczbę dziurek, na

kartonikach rysujemy tyle kropek, ile jest dziurek: jedną dla guzików z „pętelką”, dwie dla dwóch dziurek i cztery dla czterech. Następnie dzielimy guziki i znowu podkreślamy podział na zbiory.

Guziki można też podzielić ze względu na wielkość. Na 3 kartonikach

rysujemy kółka – od najmniejszego do największego i dokonujemy podziału zbioru guzików ze względu na wielkość. W trakcie sortowania zapewne okaże się, że jest spory podzbiór guzików, których nie da się przyporządkować. Takie guziki odkładamy na osobny talerzyk.

 

  1.  

Wierszyki i piosenki realizowane obecnie

Jesteśmy dziećmi”

1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

Zabawy logorytmiczne

  1. Dni tygodnia”

Jakie nazwy dni tygodnia znamy?

Czy wszystkie nazwy dni pamiętamy?

Jeśli ktoś lubi takie zadania,

niech się zabiera do wyliczania.

Powietrza dużo buzią nabiera

i na wydechu niech dni wymienia:

poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*

Jeśli za trudne było zadanie,

ćwicz dalej z nami to wyliczanie.

Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.*

W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za N. – na jednym wydechu – nazwy dni tygodnia.

W miejscach oznaczonych * dzieci powtarzają za N. – na jednym wydechu – nazwy miesięcy.

  1. Nazwy miesięcy”

Jakie miesiące w roku mamy?

Czy wszystkie nazwy miesięcy znamy?

Komu nie sprawi trudu zadanie,

niech rozpoczyna ich wyliczanie.

Powietrza dużo buzia nabiera

i na wydechu nazwy wymienia

styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień. *

Jeśli za trudne było zadanie,

ćwicz dalej z nami to wyliczanie:

styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*,

styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik*.

  1. Gimnastyka”

Zrób do przodu cztery kroki,
I rozejrzyj się na boki.
Tupnij nogą raz i dwa,
Ta zabawa nadal trwa.
Teraz w lewo jeden krok,
Przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroków trzy,
By koledze otrzeć łzy.
Klaśnij w ręce razy pięć,
Na klaskanie też nasz chęć.
Teraz obróć się dokoła
I hurraaa! Zawołaj.

 

Ulubione wierszyki naszej grupy:

„Kółko graniaste”

Kółko graniaste, czworokanciaste

Kółko nam się połamało, cztery grosze kosztowało,

A my wszyscy bęc!

 

„Lisek”

Chodzi lisek koło drogi,

Nie ma ręki, ani nogi.

Kogo lisek przyodzieje,

Ten się nawet nie spodzieje.

 

„Jeż”

Na dywanie siedzi  jeż,

Co on robi to my też.

 

„Balonik”

Baloniku nasz malutki,

Rośnij duży, okrąglutki.

Balon rośnie, ze ż strach,

Przebrał miarę no i bach.

 

„Trąf, trąf”

 

Trąf, trąf, misia bela

Misia, kasia, kąfacela

Misia a, misia b

Misia, kasia, kąfale

Ulubione  piosenki naszej grupy:

 

Ręce do góry”

Ręce do góry hopsasa

Teraz kucnij i złap psa

Ręka prawa, ręka lewa

I już latasz tak jak mewa

Hop do przodu, klaśnij raz,

Teraz w dół a w górę dwa.

Noga prawa, noga lewa,

Kręcisz nogą tak jak trzeba.

W lewo raz, w prawo dwa,

Skacz na nodze tak jak ja.
Obrót w lewo, klaśnij raz

Zatańczymy jeszcze raz.

Wesoło witamy”

Wesoło witamy, wesoło witamy
wszystkich Was, wszystkich Was.
Radośnie śpiewamy, radośnie śpiewamy
cały czas.
Ciekawe, ciekawe co robić będziemy ?
Co teraz, co teraz, dla Was szykujemy?.
Refren: Raz, dwa, trzy !
Całuski, całuski dzisiaj dla Was mamy,
Całuski, całuski damy Wam (bis).

Soco bate soco vira”

Soco, soco, bate, bate
Soco, soco, vira, vira
Soco, bate, soco, vira
Soco, bate, vira

Chu chu ua”

Wszyscy razem!
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Uwaga! Uwaga!
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4
1, 2, 3, 4
1, 2, 3
Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

Wszyscy razem!
Ręce do przodu

Zaciśnij pięści
Kciuki do góry

Ręce do siebie

Pupa wypięta

Na zewnątrz pięty

Język na brodę

 

Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá
Chu chu uá chu chu uá
Chu chu uá uá uá

A ram zam zam”

A ram zam, zam,

A ram zam,zam,

Guli, guli, guli, guli, guli ram zam, zam/2x

Arawi, arawi,

Guli, guli, guli, guli, guli ram, zam, zam/2x

Stary niedźwiedź mocno śpi”

Stary niedźwiedź mocno śpi,
stary niedźwiedź mocno śpi.
My go nie zbudzimy, bo się go boimy,
jak się zbudzi, to nas zje.
jak się zbudzi, to nas zje

Pierwsza godzina niedźwiedź śpi,

Druga godzina niedźwiedź chrapie,

trzecia godzina niedźwiedź łapie.

Lisek łakomczuszek”

1. Idzie lisek do kurnika
Lisek łakomczuszek, lisek łakomczuszek
Na śniadanko zjadłby kurkę
Bo ma pusty brzuszek, bo ma pusty brzuszek

Ref: Oj, lisku, lisku wracaj już do lasu
Oj, lisku, lisku szkoda twego czasu
Oj, lisku, lisku kurki wciąż biegają
Oj, lisku, lisku sztuczki twoje znają

2. Lisek jest spryciarzem wielkim
Chodzi pomalutku, chodzi pomalutku
Może czasem do kurnika
Zajrzeć po cichutku, zajrzeć po cichutku

Ref: Oj, lisku, lisku wracaj już do lasu
Oj, lisku, lisku szkoda twego czasu
Oj, lisku, lisku kurki wciąż biegają
Oj, lisku, lisku sztuczki twoje znają 2x

Taniec połamaniec

To jest taniec, taniec połamaniec
To jest taniec, taniec połamaniec

Gdy od rana nic się nie udaje
Pani w szkole jest jak osa zła
Kucharz znów na obiad szpinak daje
Ja na wszystko jeden sposób znam

To jest taniec, taniec połamaniec
Zatańcz razem z nami, raz i dwa rękami
Kręć się żwawo, i dwa kroki w prawo
teraz hop do góry i połaskocz chmury
To jest taniec, taniec połamaniec
Mama z tatą pląsa, Tomek się nie dąsa
Kręć się żwawo i dwa kroki w prawo
Jak piłeczka skacze każdy z nas

Już słoneczko wraca, z daleka
W klasie słychać Pani głośny śmiech
Kucharz już z lodami na nas czeka

 

Nasze plany na najbliższy czas

 

Informacje dla rodziców:

Ze względu na wyjątkową sytuację zachęcamy, byście zapoznali się państwo z materiałami dydaktycznymi udostępnionymi dla przedszkolaków na naszej stronie internetowej i przesyłanymi na Państwa maila.

Zachęcamy do wspólnej zabawy i nauki przez odkrywanie nowych doświadczeń.

 


Grupa „Żabki”