Motylki | Przedszkole Motylek - Krosno
Motylki

Grupa Motylki

Grupa Motylki

Grupa Motylki

 

Wychowawca grupy: mgr Anna Prajsner-Kwolek

Pedagog: lic. Katarzyna Bęben

 

 

 

motylki

Piosenka „Motylki”
Jesteśmy motylki
cały dzień fruwamy
cały dzień fruwamy
Najładniejszych kwiatów na łące szukamy.

Skrzydełko, skrzydełko
nóżki i wąsiki
Fruwają motylki
na łące w takt muzyki.

 

Temat tygodnia

Pożegnania nadszedł czas

Tematy dnia

  1. Nadeszło lato” – rozmowa kierowana na temat nowej pory roku.

Rebus fonetyczny.

Pomoce: Obrazki (lalki, róży, łopaty, wagonu), kartoniki z liczbami.

Rodzic pokazuje obrazki, a pod nimi liczby. 6-latki dzielą nazwy obrazków na głoski i wyodrębniają głoski wskazane liczbami. 5-latki łączą głośno głoski wypowiedziane przez rodzica i podają całą nazwę nowej pory roku.

Lalka (L)

Róża (A)

Łopata (T)

Wagon (O)

3

4

5

4

Odczytanie słowa: lato. Proszę porozmawiać z dzieckiem z czym kojarzy mu się nowa pora roku. (przykłady: słońce, muszelki, leżak, plaża, wycieczki, góry, maliny, truskawki, przetwory, dłuższe dni, krótsze noce, wysoka temperatura na zewnątrz).

  1. Bezpieczne wakacje” – zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji

Wiem, że pan ratownik mnie nie zauważy,

dlatego nie kąpię się na niestrzeżonej… (plaży)

Kiedy płoną lasy, to giną zwierzęta,

dlatego dbam o to i o tym pamiętam,

by w lesie wszystkim żyło się dogodnie.

Z tego powodu nie bawię się… (ogniem)

Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,

wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!

Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,

czyli panu… (policjantowi)

Gdy nie ma rodziców w domu,

to choć bardzo przykro mi,

nie otwieram obcym ludziom

do naszego domu… (drzwi)

Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę

moje ukochane, gumowe… (kalosze)

Grzybobranie to grzybów zbieranie,

a nie ich jedzenie czy też smakowanie.

Dlatego po powrocie z lasu

sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)

Nie podchodzę do dzikich zwierząt,

bo choć są piękne i bajeczne,

bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)

Zasady dotyczące bezpieczeństwa w czasie wakacyjnych wyjazdów:

  • należy osłaniać głowę przed słońcem, zakładać kapelusz, czapkę lub chustkę,

  • należy chronić skórę przed nadmiernym słońcem kremem do opalania oraz oczy okularami przeciwsłonecznymi,

  • kąpać możemy się tylko w miejscach do tego wyznaczonych, w obecności ratownika,

  • nie wolno zrywać i jeść nieznanych roślin,

  • na wycieczki zakładamy wygodne buty,

  • znamy swoje imię, nazwisko, miejsce zamieszkania,

  • znamy numer alarmowy 112

Przypomnienie zasad bezpiecznych wakacji, poprzez odpowiedź TAK lub NIE (dziecko podnosi karteczki w kolorze zielonym lub czerwonym), na zadane pytania:

  • Czy należy posmarować skórę kremem z filtrem, przed wyjściem na słońce?

  • Czy w lesie można palić ognisko?

  • Czy biała flaga oznacza, że można się kąpać?

  • Czy na plaży można zakopać śmieci?

  • Czy w górach można spacerować w klapkach?

  • Czy w każdym miejscu możemy się kąpać?

  • Czy w górach należy zawsze iść wyznaczonym szlakiem?

  • Czy podczas jazdy na rowerze należy mieć kask?

  • Czy w czasie burzy można stać pod drzewem?

  • Czy jeśli się zgubimy, możemy prosić o pomoc nieznajomego pana?

  • Czy dzieci powinny mieć rękawki i koła ratunkowe?

  1. Pocieszajki dla maluchów” – słuchanie opowiadania A. Widzowskiej

Tekst opowiadania

Ada była bardzo dumna z tego, że po wakacjach pójdzie do szkoły. Będzie miała kolorowy plecak, a w nim książki, zeszyty i piórnik z przyborami. Bardzo chciała się nauczyć samodzielnie czytać, bo obiecała Olkowi, że w przyszłości to ona przeczyta mu bajkę na dobranoc, a nie odwrotnie.

Na zakończenie ostatniego roku w przedszkolu zaproszono wszystkich rodziców, a młodsze grupy zadbały o niespodzianki: zaśpiewały pożegnalne piosenki i wręczyły starszakom samodzielnie przygotowane sadzonki drzewek szczęścia w małych doniczkach.

Grupa Ady odwdzięczyła się przedstawieniem teatralnym dla maluchów o misiu, który trafił do przedszkola i niczego nie potrafił robić samodzielnie: nie umiał sam jeść, ubierać się, wiązać sznurowadeł i budować domku z drewnianych klocków. Nie wiedział nawet, że przed jedzeniem trzeba myć łapki, ani nie znał słów: „proszę, dziękuję, przepraszam”. Ten miś musiał się wszystkiego nauczyć w przedszkolu, a dzieci mu w tym pomagały.

Był to teatrzyk kukiełkowy, w którym Ada przedstawiała postać dziewczynki o imieniu Basia. Tomek trzymał kukiełkę niedźwiadka, a Basia uczyła misia, jak należy myć łapki:

O! Popatrz, misiu, tu jest łazienka, wodą się zmywa farbę na rękach, a ty masz łapki całe w powidłach,

więc musisz użyć wody i mydła!

Piotrek, Janek i Paweł poruszali kukiełkami zielonych żabek śpiewali piosenkę:

Kum, kum, kum! Rech, rech, rech!

Było przedszkolaków trzech. Hopsa, w lewo! Hopsa, w prawo!

Skaczą zwinnie. Brawo! Brawo!

Ucz się, misiu, z nimi ćwicz, skacz i do dziesięciu licz!

Tu następowała wyliczanka do dziesięciu: jeden, dwa, trzy, cztery, pięć i tak dalej…

Potem na scenie pojawiły się symbole pór roku: słońce, bałwanek, kasztany i skowronek. Dzieci z młodszych grup doskonale wiedziały, które symbolizują wiosnę, lato, jesień i zimę.

Na zakończenie przedstawienia wszystkie starszaki ukłoniły się pięknie i wyrecytowały:

Nie płaczcie, kochani, gdy nas tu nie będzie,

nasz wesoły uśmiech zostawimy wszędzie,

a gdy po wakacjach znajdziemy się w szkole,

będziemy wspominać kochane przedszkole!

Młodszym dzieciom bardzo podobało się przedstawienie, a po spektaklu wszyscy chcieli obejrzeć z bliska kukiełki. Ada stanęła pod oknem i przyglądała się swoim koleżankom i kolegom. Z jednej strony cieszyła się na myśl o szkole, z drugiej jednak czuła, że będzie tęsknić.

Trochę mi smutno – powiedziała do Kasi.

Mnie też – odpowiedziała dziewczynka. – Nauczyłam się tutaj pisać swoje imię: K A S I A – przeliterowała.

A ja się nauczyłam sama korzystać z łazienki, bo jak byłam mała, to nie umiałam spuszczać wody – dodała Ada.

Piotrek mi pokazał, jak bezpiecznie zjeżdżać ze zjeżdżalni i wspinać się po drabinkach.

Mnie też!

I umiemy już rozpoznawać kształty: kółka, trójkąty, prostokąty i kwa… kwa… – zająknęła się Kasia.

Kwadraty – dokończyła Ada.

Tak! Kwadraty!

I co jeszcze?

Pani pokazała nam, jak się kroi warzywa, tak żeby się nie skaleczyć.

I już umiemy same zrobić sałatkę z majonezem – odparła z dumą Ada.

A pamiętasz, jak lepiłyśmy pączki z piasku do naszej cukierni? Tomek ugryzł jednego i pani kazała mu szybko wypłukać buzię.

Cha, cha! Nigdy tego nie zapomnę.

I piekliśmy ciasto na Dzień Mamy, a wyszedł nam zakalec!

Pamiętam. Pani polała je rozpuszczoną czekoladą i powiedziała, że takie ciasto jada się we Francji.

Było bardzo dobre. Wszyscy prosili o dokładkę.

Dziewczynki wymieniły jeszcze wiele wesołych wspomnień i obiecały sobie, że będą odwiedzać swoje przedszkole i ulubioną panią. Pożegnały się z innymi dziećmi, z kucharkami, panem „złotą rączką”, który potrafił naprawić każdą rzecz, a nawet z zabawkami.

Przed wyjściem z przedszkola Ada położyła coś ukradkiem w swojej szafce w szatni.

Co tam zostawiłaś? – zdziwiła się mama.

Zostawiłam pudełko z pocieszajkami.

A co to są pocieszajki?

To są kolorowanki ze zwierzątkami. Powiedziałam pani, że jak jakiś maluch będzie płakał, to może mu dać taką kolorowankę i poprosić, żeby pomalował smutne zwierzątko.

Ja też kiedyś płakałam za tobą w przedszkolu i wtedy pomalowałam krowę na żółto. Świeciła jak słońce i od razu mi było lepiej.

To wspaniały pomysł – mama spojrzała z podziwem na Adę i mocno ją przytuliła.

Pa, pa! Przedszkole! – powiedziała Ada. – Kiedyś cię odwiedzę.

Rozmowa na temat opowiadania.

  • Co przygotowała grupa Ady na pożegnanie przedszkola?

  • Co przygotowali młodsi koledzy?

  • Co robiły Ada i Kasia?

  • Kogo pożegnała Ada?

  • Co to były pocieszajki Ady?

  • Gdzie je zostawiła?

  1. Pożegnanie przedszkola” – słuchanie wiersza A. Widzowskiej

Lato się śmieje, czas na wakacje!

Pa, pa, zabawki! Żegnaj, przedszkole!

Zawsze będziemy o was pamiętać,

stawiając krzywe literki w szkole.

Starszak potrafi: budować wieże,

rozpoznać w książkach najdziksze zwierzę,

układać puzzle, kroić warzywa,

wie, że się pokłuć można w pokrzywach.

Zna pory roku, kierunki świata,

wie, że na miotle nie da się latać,

sam się ubiera, buty sznuruje,

mówi: „przepraszam, proszę, dziękuję”.

Umie zadzwonić na pogotowie,

wie, że się nie da chodzić na głowie,

zasady ruchu zna doskonale

i po ulicy nie biega wcale.

Lubi teatrzyk, śpiewa piosenki,

 wie, czym się różni słoń od sarenki,

 pieluch nie nosi ani śliniaka.

To są zalety dziecka starszaka.

Kwiatek dla pani. Cmok dla maluchów.

Trochę nam smutno… Pa, pa, przedszkole!

Lecz czy będziemy mogli tu wrócić,

gdy nam się znudzi w tej nowej szkole…?

  1. Przedszkola czas już minął” – osłuchanie ze słowami i melodią piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=8JYyc0eSl_c

Dla chętnych:

https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI – zabawy ruchowe z poduszkami

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM – piosenka „Bezpieczne wakacje”

23 czerwca obchodzimy Dzień Taty, zachęcam do wykonania według własnego pomysłu laurki dla taty, a może i wspólnej zabawy przy piosence?

https://www.youtube.com/watch?v=ktMMksJTb6M – piosenka „Tata jest potrzebny”

Uzupełniamy karty pracy „Nowe przygody Olka i Ady” cz. 4, str. 72-80

Wierszyki i piosenki realizowane obecnie 

 

Ulubione wierszyki naszej grupy:

 

„Piosenka o Dinozaurach” autor nieznany

Ref. Żyły na ziemi dawno dinozaury,

200 milionów lat temu, ale wymarły.

 

Co oznacza słowo „dinozaur?”

Straszny jaszczur odpowiedz bez obaw

W skamieniałościach roślin i zwierzat

Zachowana jest historia z czasu tamtego.

 

Wśród dinozaurów największy drapieżnik

To tyranozaur każdy potwierdzi

Skamieniałaości badaniem się zajmuuje-

Paleontolog w skałach wiedzę odnajduje.

 

Ref. Żyły na ziemi dawno dinozaury,

200 milionów lat temu, ale wymarły.

 

Śpiewające Brzdące – Biegnę do przedszkola

  1. Choć na niebie słońce

śpi na białych chmurkach,

wyskakuję z łóżka,

jak z dziupli wiewiórka.

Ref.: I chociaż wczesna pora,

ja biegnę do przedszkola.

I chociaż wczesna pora,

ja bardzo cieszę się!

  1. Auta śpią w garażach,

a ptaszki na drzewach,

idę do przedszkola

i wesoło śpiewam.

I chociaż wczesna pora,

ja biegnę do przedszkola.

I chociaż wczesna pora,

ja bardzo cieszę się!

 

„Idzie Jesień”

Idzie jesień, plony niesie,

jesień kolorowa.

Jabłka, gruszki, winogrona,

wszystko w koszu chowa.

 

Ref.:
Jesień – deszcz i słota –jesień,

złote liście – jesień,
dużo grzybów oczywiście.
Jesień – jarzębina – jesień,
głóg, kalina – jesień,
co nam przyniesie?

 

Idzie jesień, plony niesie,

jesień kolorowa.

Marchew, buraki ,ziemniaki

wszystko w koszu chowa.

Ref.:
Jesień – stos orzechów – jesień

to żołędzie – jesień,

kasztanów pełno wszędzie.
Jesień – odlot ptaków –  jesień.

Dookoła – jesień, jesień nas woła

 

Ulubione  piosenki naszej grupy:

 

Taniec Zygzak

I Nieważne czy dziewczyną jesteś czy chłopakiem
to ważne jest, że wiesz, że pędzi się zygzakiem
przygotuj ręce biodra nogi do zygzaka
nie więcej ani mniej

Najpierw zygzaka robią tylko same ręce
a teraz biodra żeby śmiechu było więcej
na koniec do zygzaka dodajemy nogi
tylko nie pomyl się

Ref. No teraz już dłużej nie czekamy
zygzaka zaczynamy
Tańczę zygzakiem bo
zygi zygi zong zong zygi zygi zong
zygzaki fajne są
zygi zygi zong zong zygi zygi zong
zatańcz zygzakiem też
zygi zygi zong zong zygi zygi zong
zygzak to prosta rzecz
zygi zygi zong

II Tego zygzaka najpierw robią same ręce
a potem biodra żeby śmiechu było więcej
na koniec do zygzaka dodajemy nogi
i nie mylimy się

Ref. No a teraz już dłużej nie czekamy
zygzaka zaczynamy…

Lubisz zygzaka tak samo jak ja

Ref. No a teraz już dłużej nie czekamy
zygzaka zaczynamy…. (2x)

Nasze plany na najbliższy czas

 

Informacje dla rodziców:

Prosimy o przyniesienie chusteczek suchych i mokrych na miesiąc czerwiec.