Przedszkole Motylek Kronso » Aktualności
Aktualności

„Kochany Święty Mikołaju!”

Któż nie uwielbia dostawać prezentów? W związku z tym, że zbliża się długo oczekiwany przez dzieci dzień, postanowiliśmy napisać listy do Świętego Mikołaja z prośbą o wyjątkowe i wymarzone przez nas podarunki. W piątek, 27 listopada każda grupa wraz ze swoimi opiekunami usiadła na dywanie i zaczęła… Kochany Święty Mikołaju… Po wspólnym napisaniu kilku słów z pozdrowieniami każde dziecko miało okazję poprosić w liście o swój wymarzony prezent. Jedni zrobili to w formie słownej, która została przelana na papier przez panią, a inni narysowali prezenty na kartkach, które zostały dołączone do listu i wspólnie z nim umieszczone w kopercie. Teraz pozostaje tylko być grzecznym i cierpliwie czekać na ten wyjątkowy dzień.

Dzień Pluszowego Misia z Teddy Eddie

W tym roku Dzień Pluszowego Misia postanowiliśmy obchodzić inaczej. We wtorek, 24 listopada każda grupa z naszego przedszkola wzięła udział w spotkaniu on-line z Teddy Eddie, który wraz ze swoimi przyjaciółmi zaproponował nam odwiedziny w jego domu
i wspólną zabawę. Nasze przedszkolaki mogły w języku angielskim przypominać sobie niektóre słowa, poznane wcześniej na przedszkolnych zajęciach, a także poznawać nowe o tematyce zabawy, części ciała, czy przedmiotów codziennego użytku. Nie zabrakło także piosenek i ćwiczeń ruchowych. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy tego dnia spotkać się z Teddy Eddie i wziąć udział we wspólnych zabawach.

Międzynarodowy Dzień Praw dziecka z UNICEF – pomoc dla Jemenu

20 listopada to wyjątkowy dzień – rocznica uchwalenia Konwencji o prawach dziecka. Jest to moment, w którym uwaga wszystkich skierowana jest na dzieci i ich prawa. Z tej okazji 24 listopada w naszym przedszkolu wspólnie z UNICEF świętowaliśmy ten dzień organizując specjalne zajęcia dla przedszkolaków o ich prawach. Wykorzystując materiały o Prawach Dziecka, nauczyciele opowiadali o tym, co to są prawa i jakie prawa mają dzieci na całym świecie. Wiemy już, że mamy prawo np. do zabawy, nauki, swojej tożsamości, opieki medycznej czy własnego zdania. Pod koniec zajęć każda grupa miała okazję wziąć udział w przygotowaniu pracy plastycznej nt. „Lepszy świat dla dzieci w Jemenie” lub odbyć krótką wirtualną podróż po tym wyjątkowym kraju albo wziąć udział w krótkim quizie o Prawach Dziecka. Oczywiście tego dnia pamiętaliśmy o odpowiednim ubiorze. Każdy przedszkolak i każdy nauczyciel solidarnie założył na siebie niebieski element stroju.

„Jestem już Przedszkolakiem”

W tym roku Pasowanie na Przedszkolaka odbyło się w środę 19 listopada. Każda grupa w swojej sali przygotowała się do tej uroczystości nie tylko poprzez naukę piosenek i wierszy, ale przede wszystkim przez dobry humor i elegancki ubiór. W każdej grupie na początku uroczystości miało miejsce przywitanie się dzieci, ich opiekunów oraz Pani Dyrektor. Następnie została zaprezentowana część artystyczna, w której dzieci recytowały wiersze oraz śpiewały piosenki, których nauczyły się w przedszkolu. Ponadto wykonywały poszczególne zadania, by pokazać, że są prawdziwymi przedszkolakami. Po nich nastąpiło uroczyste ślubowanie oraz pasowanie na przedszkolaka tych, którzy w tym roku zawitali do naszego przedszkola. Pasowane dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy, a wszystkie, te starsze i te młodsze, zostały obdarowane pamiątkowymi kotylionami. Nie mogło oczywiście zabraknąć pamiątkowych zdjęć. Ten moment każdy z nas jeszcze będzie pamiętał przez długi czas i będzie miło go wspominał.

Sesja fotograficzna z papugą

W środę, 18 listopada nasze przedszkole odwiedził niezwykły gość, którym była papuga. Razem z nią przedszkolaki miały możliwość pozowania do pamiątkowego zdjęcia, które później mogły zabrać ze sobą do domu. Oprócz sesji fotograficznej właściciel papugi przygotował dla nas jeszcze jedną niespodziankę, którą to okazał się pokaz sztuczek i iluzji. Wszystkie przedszkolaki z zainteresowaniem uczestniczyły w przedstawieniu przygotowanym specjalnie dla nich. Niektórzy mieli okazję wcielić się w role pomocników i wraz z naszym gościem wykonywać sztuczki magiczne. Magiczna szkatułka, kuleczki, chusteczki, zaczarowana kolorowanka, to tylko niektóre przedmioty wykorzystane w pokazie, a okazało się, że i one mają talenty np. do znikania, pojawiania się, czy łączenia za pomocą supełków. Mamy nadzieję, że papuga wraz ze swoim właścicielem jeszcze kiedyś odwiedzą nasze przedszkole. 

Dzień Drzewa

Wszyscy wiemy, jak bardzo pożyteczne są drzewa, dlatego we wtorek 20.10 i w środę 21.10 w naszym przedszkolu odbyły się zajęcia poświęcone tym niezwykłym roślinom. W każdej grupie dzieci miały okazję poznać budowę drzewa, wspólnie z opiekunami rozpoznawać znane już nam gatunki drzew i poznawać nowe. Przedszkolaki dzielnie poradziły sobie z dopasowywaniem liści i nasion wybranych gatunków do odpowiednich nazw. Ponadto miały okazję do wspólnego układania puzzli, przeglądania albumów z różnymi gatunkami drzew, a także poznania niesamowitych właściwości i zalet tych roślin. Przedszkolaki dowiedziały się również, że drzewa mogą być domem dla niektórych zwierząt i z radością uczestniczyły w licznych zabawach z wykorzystaniem piosenek, rymowanek oraz wierszy.

Zwieńczeniem zajęć było wykonanie pracy plastycznej z wykorzystaniem różnych materiałów. Niektóre grupy użyły farb, nadając pięknych barw drzewom przy pomocy swoich dłoni i stóp. Inne natomiast posługiwały się kredkami, kolorowym papierem i klejem, by utworzyć na kartkach piękne, jesienne drzewa.

Dzień Grzyba

W tym roku jesień przyniosła nam wiele skarbów. Oprócz warzyw i owoców obdarowała nas wieloma skarbami parku oraz lasu. Wśród nich znalazło się wiele grzybów, więc w naszym przedszkolu 14.10 i 16.10 postanowiliśmy zorganizować Dzień Grzyba. Na początku zajęć dzieci poznały budowę grzybów i ich podział na jadalne, niejadalne oraz trujące. Przedszkolaki miały okazję wziąć udział w zabawach ruchowych i muzycznych nawiązujących tematyką do tych niezwykłych roślin. Atrakcją okazało się także układanie puzzli przedstawiających grzyby, dopasowywanie grzybków do odpowiednich koszyków, czy udział w „spacerze po lesie” i naśladowanie ruchem wybranych czynności. Pod koniec zajęć poszczególne grupy wykonały prace plastyczne wykorzystując kolorowy papier, bibułę, papierowe talerzyki, rolki, a nawet warzywa (ziemniaka i pietruszkę) oraz cynamon, kaszę jaglaną i kaszę mannę. Wszystkie prace pięknie prezentowały się na gazetce wizualnie, a te ostatnie zwracały na siebie uwagę również niezwykłym zapachem.

Dzień Gier Planszowych

Wspólna zabawa to wielki skarb dla każdego dziecka. Na co dzień możemy wspólnie korzystać z zabawek i wcielać się w różne role, by miło razem spędzać czas na swobodnych zabawach. Ale… może czasem warto spróbować czegoś innego? Powszechnie wiadomo, że gry planszowe to świetny pomysł na wspólne spędzanie wolnego czasu, dlatego w naszym przedszkolu mieliśmy okazję wspólnie pograć w takie gry. W środę 7.10 i w czwartek 8.10 każda grupa dzieci w przedszkolu przy ul. Grodzkiej mogła usiąść przy stoliku i wspólnie z kolegami oraz koleżankami pograć w gry planszowe, poukładać puzzle, układanki czy spróbować sił w popularnej grze memo.

Dzieci w przedszkolu przy ul. Korczyńskiej Dzień Gier Planszowych rozpoczęły od zapoznania się z podstawowymi elementami takich gier jak: plansza, pionki, kostka, opis gry oraz jej zasady. Przedszkolaki zastanawiały się jakie uczucia mogą towarzyszyć osobie, która wygra, i jak może okazać swoje zwycięstwo, a jakie uczucia osobie, która przegra – wspólnie doszliśmy do wniosku, że nie ważne kto wygra, a kto przegra, dla nas liczy się dobra zabawa. Przedszkolaki miały okazję wziąć udział m.in. w grze pt. „Jesień w parku”, w której rzucały kostką i odpowiadały na pytania dotyczące obecnej pory roku.

Dzieci ze starszej grupy z pomocą pani stworzyły własną grę pt.: „Grzybobranie”, w której same zamieniły się w pionki i przemieszczały się po planszy o tyle oczek, ile wypadło na kostce, utrwalając przy tym przeliczanie, porównywanie, dodawanie i odejmowanie. Podsumowując ten dzień dzieci zostały ogłoszone „Mistrzami Gier Planszowych” i  otrzymały pamiątkowe medale.

Radości z zabawy było bardzo wiele i mamy nadzieję, że za niedługo znów będziemy mieli okazję spędzić trochę czasu przy stolikach i nie tylko, grając w nasze ulubione gry.

„Pyszne, zdrowe, kolorowe…”

W jesiennej porze w sadach i w ogrodach można znaleźć pyszne owoce i warzywa, z których przedszkolaki są w stanie wyczarować kolorowe pyszności. Dlatego w środę (30.09) postanowiliśmy zabrać się do pracy, by wspólnie móc spróbować czegoś smacznego. Każdy przedszkolak zarówno z oddziału przy ulicy Grodzkiej, jak i Korczyńskiej, miał za zadanie przynieść do przedszkola produkt niezbędny do zaplanowanej potrawy. I tak w środowy poranek w każdej sali pojawiły się np. jabłka, gruszki śliwki, winogrona, banany, marchewki, ogórki, pomidory, cebule, ziemniaki, selery, groszek, kukurydza, a nawet masło czy majonez. Zniecierpliwione przedszkolaki po umyciu owoców i warzyw oraz rzecz jasna rączek od razu zabrały się do pracy. Po krótkim wyjaśnieniu przez panie, na czym będzie polegać praca, dzieci zaczęły kroić, układać, mieszać, smarować i porcjować. „Biedronki” i „Żuczki” wspólnymi siłami przygotowały pyszny sok owocowo-warzywny. „Mróweczki” z zapałem wykonały kolorowe kanapki. „Jeżyki” i „Żabki” wybrały do zrobienia smaczną sałatkę jarzynową. Zaś „Motylki” i „Pszczółki” przygotowały owocowe szaszłyki. Radości było co niemiara i każdy zaangażował się na 110 procent. Już nie możemy się doczekać kolejnych zajęć kulinarnych. Ciekawe, co uda nam się przygotować następnym razem.

„Jesień skarby w koszu niesie”

Powietrze staje się coraz chłodniejsze, liście zaczynają zmieniać kolory, a na chodnikach pojawiają się kasztany i żołędzie… To może oznaczać tylko jedno. Zbliża się do nas Jesień. Dzieci z naszego przedszkola przy ulicy Grodzkiej wraz z opiekunami postanowiły więc poszukać śladów tej pięknej pory roku i w środę (23.09) oraz w czwartek (24.09) wybrały się na pieszą wycieczkę do Parku Jordanowskiego w Krośnie. Przedszkolaki z oddziału przy ulicy Korczyńskiej odwiedziły pobliski park również w środę 23 września.

Pogoda była wręcz wymarzona na spacer, a słońce ogrzewało nas swoimi promieniami. Nie tylko w parku przedszkolaki starały się mieć oczy szeroko otwarte, by nie przegapić żadnego śladu rozpoczynającej się Jesieni, ale także i w drodze starały się wypatrywać tego, co cenne
i kolorowe. Udało nam się znaleźć wiele barwnych liści, tych wiszących jeszcze na drzewach i tych, które już opadły. Pozbieraliśmy skarby w postaci kasztanów, żołędzi i szyszek oraz cieszyliśmy się miłą jesienną aurą w sympatycznym towarzystwie koleżanek i kolegów.

Skarby jesieni postanowiliśmy umieścić w „kącikach przyrody”, które ozdabiają nasze przedszkolne sale.

Zabawy z Panem Miłoszem

Warsztaty. Można włączyć dziecku, niekoniecznie pokazując mu obraz. Poprosić, aby uważnie słuchało poleceń i wykonywało je 😉

Tuptaj średniaczku:

Tuptaj starszaczku:

Maszynista zuch:

Ptaszki fruwają:

opracowała

Małgorzata Mercik

Eksperyment “RAINBOW” (TĘCZA) – zabawa w języku angielskim

Eksperyment “RAINBOW” (TĘCZA) – zabawa w języku angielskim

Przygotuj:

– Salaterkę z wodą,

– listek papieru toaletowego,

– kolorowe pisaki (najlepiej w kolorach tęczy – czerwony, żółty, zielony, fioletowy, niebieski …).

Na dole listka papieru toaletowego rysujemy krótkie paseczki, każdy w innym kolorze i jeden obok drugiego. Przy okazji  można zachęcić dziecko, by malując paseczki, wymieniało nazwy kolorów w języku angielskim np.: red, yellow, pink,  green, purple, orange, blue …

Pokolorowany tak dół listka papieru toaletowego zanurzamy w miseczce z wodą i obserwujemy jak nasza tęcza robi się większa i bardziej kolorowa. Można przy tym zaśpiewać piosenkę „I can sing a rainbow”, utwór znany i lubiany przez dzieci.

Opracowała Magdalena Wałczyk-Burek

ZABAWY DLA DZIECI, KTÓRE ZAJMĄ ICH CZAS W DOMU

 

  1. MALOWANIE KARTONÓW

Faza nr 1 – rysowanie i malowanie

I to na całego. Na podłodze rozwijasz worki, folię malarską albo stare szmaty. Dziecko dostaje narzędzia malarskie: farby, kredy i cokolwiek macie. Im więcej, tym lepiej. I niech działa!
A Ty nie ingeruj! Może być brzydko – nic nie szkodzi!

Faza nr 2 – ozdabianie

Dajesz dziecku klej, brokat w kleju i inne „lepkie” ozdoby, aby posmarowało karton, a potem przylepiło do niego, co tylko zechce. Jeśli masz dwójkę dzieci, zorganizuj na przykład zawody, kto szybciej oblepi swoją część kartonu.

Faza nr 3 – zdecydowanie o funkcji kartonu

Wytnij, przytnij, złóż 😉

2. MAŁY LEKARZ

Daj dziecku wszystkie przybory lekarsko-chirurgiczne, jakie znajdziesz: bandaże, gazy, maseczki chirurgiczne, fartuch ochronny, plaster na rolce, prawdziwe strzykawki – puste i bez igieł 😉, drewniane szpatułki itp. Jeśli nie szkoda Ci baterii, daj dziecku również termometr (mam na myśli elektroniczny). Do tego lalka lub miś w roli pacjenta – i operacja gotowa!

3. KĄPANIE W WANNIE LUB MISCE LALEK, AUTEK, GUMOWYCH ZWIERZĄTEK ITP.

4. JEDZENIE JABŁEK/GRUSZEK ZE SZNURKA

Potrzebne są Ci: jabłko lub gruszka Z OGONKAMI (bez ogonków nie uda Ci się ich zawiązać) i kawałek sznurka (włóczki, sznurówki, tasiemki, cokolwiek masz). Sznurek przywiązujesz do ogonka, następnie zawieszasz, aby dyndał w powietrzu. Zakładasz dzieciom coś plamoodpornego bo na 100% się ubrudzą!) i zabawa się zaczyna! To idealna propozycja dla rodzeństwa, które siłą rzeczy zaczyna ze sobą rywalizować, a wtedy zabawa staje się jeszcze ciekawsza.

5. RYSOWANIE Z ZASŁONIĘTYMI, ZAMKNIĘTYMI OCZAMI

Zasada jest taka: im większa kartka, tym mniejsze szkody. Jeśli chcesz minimalizować straty, oklej podłogę gazetami (zwróć uwagę, że już 3-, 4-letnie dzieci potrafią to zrobić
i zabezpieczanie mieszkania samo w sobie staje się zabawą). Podłogę wyklejacie gazetami (folia malarska też się nadaje) i kładziecie na niej dużą kartkę (im większa, tym lepiej). Po zasłonięciu dziecku oczu chustką prosisz, aby narysowało kilka różnych przedmiotów lub zwierząt. Gdy dziecko ściągnie chustkę, niech zgaduje, co jest czym (bo to nie zawsze jest oczywiste).

6. ODRYSOWYWANIE WŁASNEGO KSZTAŁTU – ZABAWA DLA RODZEŃSTWA

Potrzebujecie dużego kawałka papieru – nieco większego niż wymiary osób biorących udział
w zabawie. Najlepszy będzie po prostu papier pakowy. Po położeniu papieru na podłodze jedno z dzieci kładzie się na nim (oczywiście musi mieć na sobie ubranie marki „Nie szkoda”*, które można poplamić lub zniszczyć). Drugie dziecko bierze do ręki gruby marker i zaczyna odrysowywać kształt ciała brata lub siostry. Chodzi o to, aby zrobiło to najbardziej precyzyjnie, jak potrafi. Po skończeniu – nowa kartka i zamiana ról. Gdy każde dziecko ma obrysowany kształt własnego ciała, wystarczy, że dorysuje ubranie, twarz, włosy, oczy i inne szczegóły.

7. NIEINWAZYJNA ZABAWA W KUCHARZA

Potrzebujesz suchych wafli (takich dużych, kwadratowych) albo biszkoptu (możesz upiec, jeśli

chcesz, ale kupny też da radę). W chwilach kryzysu wystarczy nawet pieczywo tostowe. Do tego w zasadzie wszystko, co Twoje dziecko lubi, więc niech pobuszuje w lodówce i wyciągnie:

dżemy, serki, bitą śmietanę, rodzynki i inne suszone owoce, krem czekoladowy, masło orzechowe, miód i co tam jeszcze macie. Udajesz się do tej zapomnianej części kuchni, w której trzymasz bożonarodzeniowe foremki do pierników (im więcej kształtów, tym lepiej). Jeśli nie masz – nie rozpaczaj, równie dobrze możesz dać dzieciom tępy nóż do masła, aby wycinały trójkąty i kwadraty. Niech wycinają! I niech zjadają w trakcie wycinania!

8. ZABAWA W KAŁUŻE

Chodzi o to, żeby dziecko wzięło kilkanaście kartek i z każdej z nich wycięło jakiś kształt          (w miarę prosty, czyli właśnie kałużę, chmurkę albo zwykłe koło). Wycięte kałuże trzeba pokolorować. Następnie dziecko rozmieszcza kałuże po całym domu, robiąc z nich ścieżkę. Niech ścieżka stanowi wyzwanie – kałuże powinny być nieco oddalone od siebie, aby faktycznie trzeba było skakać z jednej na drugą. Pamiętaj, żeby kałuże przymocować do podłogi (na przykład przykleić taśmą), w przeciwnym razie zamiast super zabawy będzie złamana noga. Istnieje milion wariantów tej zabawy. Ścieżki mogą być wskazówkami do działania, możecie na nich coś pisać… Możliwości jest bez liku!

9. NAMIOTY/SCHRONY/BUNKRY

Zabawa jest prosta: dziecko buduje schron, bunkier, namiot (jak zwał, tak zwał), wykorzystując wszystko, co może okazać się przydatne: koce, kołdry, poszewki, poduszki, kapy i inne materiały służące do okrycia. Do mocowania najlepsze są klamerki, jako podpory mogą służyć krzesła, a jako dach – stół (w domu, bo na dworze lepiej sprawdzi się sznurek). Pamiętaj, aby dzieci nie używały na przykład książek do mocowania koców, bo nie będzie zabawnie, gdy spadną im na głowę.

10. POCZTA

Żeby zabawa była przednia i uwolniła dla Ciebie czas, przestrzegam przed kupowaniem gotowców. Najlepiej zrobić 2–3 rundy i przynieść z poczty prawdziwe bloczki. Znaczek możecie kupić online i potem go skserować albo po prostu narysować. Stemple pocztowe robi się banalnie: kawałek grubego filcu naklejacie na nakrętkę z butelki, maczacie w farbce –               i macie stempelek! Kto powiedział, że na poczcie nie może być stempli w kształcie serduszka…? Okienko pocztowe z kawałka kartonu: TY wycinasz okienko, dziecko ozdabia je, koloruje itp.

11. ZABAWA W SPIDERMANA

Czego potrzebujesz? Nici! Zabawa w Spidermana polega po prostu na tym, żeby tymi nitkami… oplatać pokój! Oczywiście nie mam na myśli pokoju, w którym teraz spokojnie pijesz kawę, lecz inny – najlepiej pokój dziecka/dzieci, bo potem przecież będą sprzątać ten bałagan. Gdy Spidermani oplotą nitkami cały pokój, przychodzisz, aby podziwiać, i urządzasz konkurs na najbardziej elastycznego pająka na świecie. Czyli mówisz dzieciom, żeby spróbowały przejść z punktu A do punktu B bez dotykania nitek.

12. OWOCOWE JEŻE

Kroisz owoce na połówki. Dziecko dostaje patyczki, wykałaczki (czy cokolwiek masz) i wbija je w grzbiet jeża. Jeśli robi to na owocach, których nie zna albo do których nie chce się przekonać, siłą rzeczy poznaje ich konsystencję, zapach, a czasem nawet smak (bo sok cieknie).

13. TADEK NIEJADEK

Niech dziecko (SAMODZIELNIE!) wsypie do miseczki (najlepiej plastikowej) rodzynki albo płatki kukurydziane (lub jakiekolwiek inne płatki śniadaniowe), a następnie wyjada je językiem. Gwarantuję, że proces jedzenia wydłuży się o drogocenne minuty, choć nie zawsze jest to plusem (każdy kolejny posiłek dziecko może chcieć zjadać właśnie w taki sposób, więc musisz wyraźnie postawić granicę między zabawą a jedzeniem).

14. ZABAWA W SKLEP

W domu zabawa uwalnia naprawdę sporą ilość czasu, bo trzeba zastanowić się nad asortymentem sprzedawanym w sklepie, opakowaniach, cenach produktów. Trzeba też wyprodukować pieniądze (nie korzystajcie z gotowych! Tworzenie pieniędzy może stać się kolejną zabawą uwalniającą czas!!!), stworzyć wystawę, plakietki z cenami itp. Im więcej dzieci, tym lepiej, ale od biedy klientami mogą być misie. Albo nawet Ty, bo umówmy się: zanim dziecko otworzyło sklep, już zdążyłaś wypić kawę, nie?

15. KARTONOWA ZGADUJ-ZGADULA

Potrzebny jest zwykły karton otwierany od góry (lub taki, który ma pokrywkę). W przedniej ścianie kartonu robisz dziurę wielkości dziecięcej dłoni. Jedno dziecko zamyka oczy i czeka. Drugie dziecko chodzi po mieszkaniu (czy gdziekolwiek jesteście) i szuka przedmiotu, który będzie do odgadnięcia, a następnie wrzuca go do pudełka. Dziecko, które ma zamknięte oczy, wkłada dłoń do otworu i próbuje zgadnąć, jaki przedmiot znajduje się w środku.

16. SZCZYPIĄCE KLOCKI

Zabawa dla młodszych dzieci, bo starsze raczej nie będą nią zainteresowane (chyba, że zmienimy im poziom trudności, o czym za chwilę). Jest prosta i polega na uatrakcyjnieniu czynności sprzątania. Zamiast jak zwykle wrzucać klocki, robisz to za pomocą na przykład szczypców kuchennych. Tę zabawę możesz wykorzystać niekoniecznie w procesie sprzątania (bo w sumie zależy nam, żeby dzieci jak najszybciej posprzątały, nie jak najwolniej). Starszym dzieciom możesz podkręcić poziom trudności: niech zbierają mniejsze klocki (na przykład

Lego), używając… chińskich pałeczek.

17. SCHOWANE ZAPACHY

Zabawa idealna po intensywnym gotowaniu czosnku lub kapusty, gdy w domu unoszą się niezbyt miłe zapachy. Wacik nasączasz aromatem spożywczym i chowasz (najlepiej tam, gdzie chcesz mieć ładny zapach). Zadaniem Twojego dziecka jest, aby – kierując się węchem – znalazło schowany wacik. Jeśli masz dwójkę dzieci, niech nawzajem chowają coś przed sobą
i podpowiadają sobie lokalizację za pomocą słów „ciepło”, „zimno”.

18. OWIJANKI

Owijanki są inspirowane wielkanocnymi jajkami. Zapewne wiecie, że jednym ze sposobów ozdabiania jajek jest smarowanie ich klejem, a potem owijanie kolorową włóczką. Włóczka przykleja się do jajka i potencjalnie (bo w rzeczywistości bywa różnie) otrzymujemy piękną ozdobę. Poza okresem świątecznym możemy oklejać włóczką rozmaite pudełka, pojemniki, słoiki, a nawet sztywną tekturkę.

19. PIANKOWE BERŁA

Przygotuj patyczki do szaszłyków, pianki i rozpuść dzieciakom w miseczce czekoladę. Mniejszym dzieciom możesz pomóc w nabiciu pianek na patyczki, starsze z łatwością poradzą sobie same. Gdy podasz im rozpuszczoną czekoladę, dzieci zorientują się bardzo szybko, że chodzi o maczanie i zjadanie słodkości. Szykuj się na dużo dobrej zabawy, czekoladę w różnych niespodziewanych miejscach, ale też na dłuższą chwilę wytchnienia. Zamiast pianek możesz dzieciom podać także zdrowsze odpowiedniki: truskawki, maliny czy banany.

20. MAKARONOWA BIŻUTERIA

Potrzebujecie jedynie makaronu, który można nawlec na jakiś sznurek, no i sznurka. I można działać godzinami! Dla mamy, babci, cioci, a może nawet i wujka. Dzieci mogą również pomalować makaron (najlepiej farbami akrylowymi).

21. RYSOWANIE ŚWIECZKĄ

Banalnie prosta zabawa, do której potrzebujecie jedynie świeczki i farb. Świeczka musi być tradycyjna (taka podłużna) i koniecznie biała. Pokaż dziecku, jak jest efekt rysowania białą świeczką na białym papierze: białej kreski nie widać, ale gdy po kartce przejedzie pędzlem nasączonym farbą, wszystko oprócz kresek zrobionych świeczką stanie się kolorowe. Teraz czas na dziecko – niech tworzy dzieła, malując najpierw świeczką, a potem używając farb.

Przygotowane w oparciu o pomysły ze strony www.mamamaczas.pl.

Opracowała: Justyna Górka – mgr psycholog

Zabawy dla dzieci w domu

Zabawy

  1. Gniotek

Materiały:

– włóczka, marker, dowolne materiały,

– balon,

– mąka,

– pusta butelka,

– lejek

Do pustej butelki wsyp mąkę. Nadmuchaj balon i nałóż na szyjkę butelki. Teraz wystarczy wsypać zawartość butelki do balona, zawiązać i gotowe. Teraz należy ozdobić gniotka doczepiając włosy z włóczki, narysować nos, oczy i buzię. Dobrym pomysłem będzie stworzenie całej rodziny gniotków, takiej jak wasza.

  • Żywy balon

Materiały:

– balon,

– soda oczyszczona,

– pusta butelka,

– ocet,

– łyżka

Do pustej butelki wlej ¼ wysokości octu. Daj dziecku do ręki łyżkę, potrzymaj balon i pozwól, żeby dziecko nasypało do balona dwie łyżki sody. Trzymając zawartość balonika, nałóż na szyjkę butelki, tak aby balon nie spadł. Dziecko niech wsypie zawartość balona do butelki  (podnieść balon).

Obserwacje:

Balon będzie rósł, ponieważ soda i ocet tworzą reakcję chemiczną wskutek czego powstaje dwutlenek węgla, który nadmuchuje balon.

  • Malowanie balonami

Materiały:

– balon,

– farby,

– talerzyki,

– kartki,

– woda

Do balonów nalać wody, tak aby stał się okrągły. Szczelnie zawiąż. Na talerzyki rozlej farby w kilku kolorach. Rozłóż kartki obok siebie tak, dziecko miało przestrzeń do malowania. Następnie dziecko macza balony w farbach i tworzy obraz na przygotowanych wcześniej kartkach

  • Piasek księżycowy

– 4 szklanki mąki pszennej

– 0,5 szklanki oleju

Składniki wymieszać ze sobą – i mamy gotowy piasek kinetyczny. Jeśli chcemy go urozmaicić – możemy piasek podzielić na kilka kulek – i do każdej dodać inny barwnik spożywczy.

Opracowała

Dominika Wnęk

Dzień Kobiet

Już od najmłodszych lat uczymy dzieci szacunku i życzliwości względem drugiej osoby. Dobrą okazją do tego są wyjątkowe dni, które często uroczyście obchodzimy w naszym przedszkolu. W poniedziałek, 9 marca mieliśmy okazję wspólnie świętować Dzień Kobiet. Grupy takie jak: „Jeżyki”, Biedronki” i „Pszczółki na początku zajęć ułożyły napis
„8 marca” i wspólnie z opiekunami poznały charakterystykę tego święta. Następnie dzieci opowiadały o znanych im zawodach kobiet, oraz o tych, które wykonują ich mamy, babcie czy ciocie. Później przyszedł czas na zabawy muzyczno – ruchowe, rozwiązywanie zagadek i układanie z puzzli obrazka przedstawiającego kwiaty. Na koniec dzieci z grupy „Jeżyki” i „Biedronki” przygotowały dla swoich mam piękny prezent – kwiatek z makaronu, który własnoręcznie ozdobiły farbami, zaś chłopcy z grupy „Pszczółki” wykonali i wręczyli swoim koleżankom kwiaty w różnorodnych kolorach. Grupy „Żuczki”, „Żabki”, „Mróweczki” oraz „Motylki” przygotowały konkursy z udziałem dziewczynek, a chłopcy dzielnie pomagali paniom w przeprowadzeniu różnych konkurencji. Wśród kategorii znalazły się takie jak: miss uśmiechu, miss najdłuższego kucyka, miss zgadywanek, miss równowagi, miss skoku czy miss szybkości. Każda z dziewczynek otrzymała dyplom, potwierdzający ich charakterystyczne cechy oraz  umiejętności. Konkursy przeplatane były zabawami muzycznymi, więc każdy miał okazję sprawdzić swą zręczność
i doskonalić ją przy ulubionych dźwiękach piosenek. Na buziach wszystkich dziewczynek uśmiech gościł przez cały dzień, a chłopcy z naszego przedszkola byli kulturalni, uprzejmi oraz uczynni.

1 14 15 16 17 18 45