Przedszkole Motylek Kronso » Statut i inne dokumenty
Statut i inne dokumenty

Statut Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola

MOTYLEK w Krośnie

 

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  • 1
  1. Przedszkole „Motylek” zwane dalej „Przedszkolem” jest placówką niepubliczną.
  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Krośnie przy ulicy Korczyńskiej 1 oraz przy ulicy

     Grodzkiej 73 C.

  1. Ustalona nazwa używana przez przedszkole brzmi:

Niepubliczne Integracyjne Przedszkole MOTYLEK

  1. Organem prowadzącym przedszkole jest osoba fizyczna: Joanna Zięba, zamieszkała ul. Parkowa 19/2, 38-400 Krosno, NIP 9222713981, REGON 181024282.
  2. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Podkarpacki Kurator Oświaty.
  • 2
  1.   Przedszkole działa na podstawie:
  2. a) Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. . (Dz.U. 2017.60) Prawo oświatowe, jak i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy,
  3. b) Rozporządzenia MEN w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (U.2017.1575),
  4. c) Niniejszego statutu.

                                                                    

                                                          Rozdział II

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

  • 1
  1. Nadrzędnym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
  2. Wynikające z powyższych celów, jak i Ustawy Prawo oświatowe wraz z rozporządzeniami wykonawczymi (w szczególności Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U.2017.356) , zadania przedszkole realizuje poprzez:

 

  • 1) Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  • 2) Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  • 3) Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  • 4) Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
  • 5) Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  • 6) Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
  • 7) Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  • 8) Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
  • 9) Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
  • 10) Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
  • 11) Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
  • 12) Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  • 13) Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
  • 14) Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  • 15) Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  • 16) Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
  • 17) Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

 

  • 2

 

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego indywidualnych możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, wspomagając rodziny w wychowaniu i przygotowaniu do nauki w szkole, w szczególności:
  2. a) zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu
    oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola, tj.:

– każda grupa wiekowa jest powierzona jednemu lub dwóm nauczycielom,

– podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach ze sprzętem dostosowanym do możliwości dzieci.

– podczas zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczycieli lub osób dorosłych (na każde 10 dzieci min.   jedna osoba dorosła),

– w trakcie zajęć dodatkowych (rytmika, języki obce, tańce, zajęcia plastyczne, religia, itp.)   nauczyciele specjaliści prowadzący odpowiedzialni są za bezpieczeństwo dzieci.

  1. b) zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa- zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
  2. c) umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
  3. d) w swoich działaniach stosuje obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
  4. e) przedszkole współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
  5. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy
    wychowawczej i jej skuteczności nauczyciele prowadzą swoją grupę przez wszystkie
    lata pobytu dziecka w przedszkolu.

 

  • 3

 

  1. Przedszkole realizuje zadania w zakresie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej :
  2. a) diagnozowania środowiska dziecka;
  3. b) rozpoznawania potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb i umożliwienia ich zaspokojenia;
  4. c) rozpoznawania przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń przedszkolnych;
  5. d) wspierania dziecka z wybitnymi uzdolnieniami;
  6. e) otaczania szczególną troską dzieci, których rozwój (fizyczny, umysłowy, emocjonalno-społeczny) nie przebiega harmonijnie i które wymagają oddziaływań kompensacyjno-wyrównawczych;
  7. f) współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi, przedszkolami i placówkami działającymi na rzecz dzieci i rodziców;
  8. g) podejmowania działań wychowawczych i profilaktycznych;
  9. h) prowadzenia edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci.
  10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być prowadzona w formie:
  11. a) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  12. b) zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców;
  13. c) porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców.

3.W przedszkolu mogą być zatrudnieni: pedagog, psycholog, logopeda i inni potrzebni specjaliści.

  1. W celu rozpoznawania ewentualnych nieprawidłowości w rozwoju dziecka nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną, którą dokumentują oraz informują rodziców o wynikach.

5.Nauczyciel planując indywidualną pracę z dzieckiem ma obowiązek uwzględnić zalecenia specjalistów (m. in. pedagoga, psychologa, logopedy) określone w wydanej opinii lub orzeczeniu.

 

 

  • 4

 

  1. Zadania przedszkola w zakresie organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi zależą od potrzeb środowiska i warunków placówki:
  2. a) przedszkole organizuje opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi, których stopień niepełnosprawności pozwala na samodzielne funkcjonowanie w grupie rówieśniczej (jednakże w oddziale na ul. Korczyńskiej 1 w związku z barierami architektonicznymi nie przyjmowane są dzieci z poważnymi problemami ruchowymi – na wózkach inwalidzkich) po przedłożeniu dyrektorowi orzeczenia wydanego przez odpowiednią poradnię;
  3. b) nauczyciel pracujący z dziećmi niepełnosprawnymi ma obowiązek ściśle współpracować ze specjalistami opiekującymi się wychowankiem.

 

  • 5

 

  1. Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomaganie rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole odbywa się poprzez:
  2. a) tworzenie warunków realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
  3. b) pomoc w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dzieci i podjęcie wczesnej interwencji specjalistycznej;
  4. c) informowanie rodziców na bieżąco o postępach dziecka;
  5. d) uzgadnianie wspólnie z rodzicami kierunku i zakresu zadań realizowanych w przedszkolu;
  6. e) uwzględnianie propozycji dzieci w codziennym planowaniu przez nauczyciela zadań edukacyjnych;
  7. f) ustalanie kierunku pracy pedagogicznej kierując się zasadą wykorzystywania w pracy metod aktywizujących wychowanków;
  8. g) stosowanie form pracy otwartej, umożliwiając dzieciom wybór miejsca i rodzaju aktywności.
  • 6

 

  1. W Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu organizowane jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
  2. Przedszkole posiada możliwość realizacji zadań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem niezbędnym do prowadzenie wczesnego rozwoju.

 

  • 7
  1. Dyrektor przedszkola powołuje zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla każdego dziecka na podstawie:

1) wniosku rodzica/opiekuna prawnego do dyrektora przedszkola o przyznanie godzin wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,

2) opinii Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

  1. Zespół, o którym mowa w ust. 1 tworzony jest w celu pobudzania psychoruchowego, społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
  2. W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi z zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

1) pedagog – posiadający kwalifikacje odpowiednie do niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog,

2) psycholog,

3) logopeda,

4) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny (fizjoterapeuta, terapeuta integracji sensorycznej, itp.)

  1. Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola lub nauczyciel upoważniony przez dyrektora przedszkola.
  2. Zespół szczegółowo dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju poprzez:

1) opracowywanie i prowadzenie arkusza obserwacji dziecka w postaci indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego, zawierającego:

– imię i nazwisko dziecka

– numer opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz datę wydania tej opinii;

– ocenę sprawności dziecka w zakresie: motoryki dużej, motoryki małej, percepcji, komunikacji, rozwoju emocjonalnego i zachowania;

– ocenę postępów oraz trudności w funkcjonowaniu dziecka, w tym identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym;

– informacje dotyczące poszczególnych zajęć realizowanych w ramach wczesnego wspomagania.

2) prowadzenie dzienników zajęć,

3) opracowanie specjalistycznych opinii.

  1. Do zadań zespołu należy w szczególności:

1) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka, uwzględniających rozwijanie aktywności i uczestnictwa dziecka w życiu społecznym oraz eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających jego funkcjonowanie;

2) nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,

3) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania , z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka.

4) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

  1. Koordynator zespołu:

1) koordynuje pracę Zespołu wczesnego wspomagania Rozwoju,

2) odpowiada za przygotowanie przez Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju, prawidłowe dokumentowanie działań prowadzonych w ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w tym spotkań ZWWR,

3) organizuje cykliczne spotkania zespołu, które poświęcone są omówieniu problemów dziecka i jego rodziny, ewaluacji programów, a także ustalaniu dalszego przebiegu i rodzaju zajęć specjalistycznych dla dziecka.

  1. Psycholog:

1) przeprowadza diagnozę psychologiczną w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,

2) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,

3) prowadzi zajęcia terapeutyczne o charakterze psychopedagogicznym z zastosowaniem odpowiednich metod stymulacji rozwoju psychicznego, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu z zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania i własną diagnozę,

4) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,

5)udziela rodzicom pomocy w zakresie kształtowanie postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wskazówek do pracy z dzieckiem,

6) na wniosek rodziców, wraz z zespołem przygotowuje opinię psychologiczną.

  1. Pedagog specjalny/ terapeuta:

1) przeprowadza diagnozę w oparciu o wywiad, obserwację dziecka oraz metody testowe dostosowane do specyfiki zaburzeń i rozwoju dziecka,

2) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,

3) prowadzi zajęcia terapeutyczne z dzieckiem mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, stosownie do jego niepełnosprawności w oparciu o zalecenia z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w własną diagnozę,

4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,

5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka , w razie potrzeby w uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,

6) na wniosek rodziców, wraz z zespołem, przygotowuje opinię pedagogiczną.

  1. Logopeda:

1) przeprowadza diagnozę logopedyczną,

2) ustala wraz z innymi członkami ZWWR indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju,

3) prowadzi terapię logopedyczną stosownie do niepełnosprawności dziecka w oparciu o zalecenie z opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i własną diagnozę,

4) przekazuje rodzicom wskazówki do pracy z dzieckiem w domu,

5) wraz z zespołem systematycznie dokonuje oceny postępów dziecka, w razie potrzeby po uzgodnieniu z zespołem modyfikuje indywidualny program wczesnego wspomagania rozwoju stosownie do potrzeb i postępów dziecka,

6) na prośbę rodziców, wraz z zespołem przygotowuje opinię logopedyczną.

 

  • 8
  1. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychicznych i potrzeb dziecka.
  2. Liczba godzin, o których mowa w ust. 1, przyznawana jest przez dyrektora przedszkola.
  3. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
  4. W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin.
  5. Zajęcia z ramach wczesnego wspomagania rozwoju, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym.
  6. Miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka.
  • 9
  1. Zespół współpracuje z rodziną dziecka w szczególności poprzez :

1) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,

2) udzielanie instruktaży i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,

3) identyfikowanie i eliminowanie barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie dziecka, w tym jego aktywność i uczestnictwo w życiu społecznym, oraz pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.

 

 

Rozdział III

ORGANY PRZEDSZKOLA I ZAKRES ICH DZIAŁANIA

  • 1 1. Organami przedszkola są:

Dyrektorzy przedszkola.

 

  • 2

 

  1. Dyrektorami przedszkola są: Joanna Zięba – dyrektor metodyczny i Marcin Zięba – dyrektor administracyjny.

 

  1. Dyrektorzy przedszkola kierują bieżącą działalnością przedszkola, reprezentują je na zewnątrz. Są kierownikami zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi.
  2. Zadania dyrektorów są następujące:
  3. a) Kierowanie bieżąca działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
  4. b) Sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  5. c) Koordynowanie opieki nad dziećmi,
  6. d) Przewodniczenie Radzie Pedagogicznej i realizowanie jej uchwał,
  7. e) Współpraca z rodzicami,
  8. f) Współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
  9. g) Organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
    h)     Dysponowanie       środkami       finansowymi       przedszkola       i       ponoszenie

odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

  1. i)       Kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli

oraz innych pracowników przedszkola,

  1. j)       Podejmowanie decyzji o przyjęciu i skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie

roku szkolnego,

  1. k)     Zapewnianie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami

Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,

  1. I)       Rozwiązywanie konfliktów pracowniczych,
  2. m)     Stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
  3. n)     Prowadzenie   dokumentacji   kancelaryjno-archiwalnej   i   finansowej   zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  4. Na czas nieobecności Dyrektora przedszkola Dyrektor wyznacza nauczyciela zastępcę,
    który w tym okresie pełni obowiązki dyrektora przedszkola.

 

 

Rozdział IV

ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

  • 1
  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, od poniedziałku do piątku (za wyjątkiem
    dni ustawowo wolnych od pracy) w godzinach od 630 do 1730.
  2. Przedszkole przyjmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. w oparciu o zasadę pełnej
    dostępności.
  3. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  4. Dopuszcza się przyjęcie dziecka w wieku 2,5 roku, o ile jego rozwój na to pozwala. Terminy i zasady przyjęcia dzieci do przedszkola ustala organ prowadzący.
  5. Możliwe jest przyjmowanie dzieci na mniejszą liczbę dni i godzin.
  6. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział. Przedszkole posiada następujące oddziały: dwa przy ul. Korczyńskiej 1, pięć oddziałów przy ul. Grodzkiej 73C.   Każdy z oddziałów dzieli się na mniejsze jednostki- grupy, w następujący sposób:
  7. a) przy ul. Korczyńskiej – 2 oddziały- do których może uczęszczać do 21,
  8. b) przy ul. Grodzkiej – 5 oddziałów- do których może uczęszczać 80 dzieci.

W grupach mogą uczęszczać dzieci mieszane rocznikowo. Przy zmniejszonej liczbie dzieci dopuszcza się możliwość łączenia grup. Dopuszcza się zmianę liczebności dzieci w grupach w trakcie roku szkolnego.

  1. W przypadku, gdy uczeń uczęszczający do danego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane z uwagi na niepełnosprawność w trakcie roku szkolnego, to stosownie do §6 ust. 2 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, za zgodą organu prowadzącego liczba dzieci w grupie może ulec zmianie.
  2. Szczegółowe zasady funkcjonowania przedszkola określa Regulamin organizacyjny przedszkola, uchwalony przez Dyrektora.

 

  • 2
  1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa dyrektor przedszkola.
  2. Organizację pracy w ciągu dnia określa Ramowy Rozkład Dnia opracowany przez Dyrektora Przedszkola, uwzględniający wymagania zdrowotne i higienę pracy z dziećmi.
  3. Na podstawie Ramowego Rozkładu Dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad
    danym oddziałem ustalają dla danego oddziału Szczegółowy Rozkład Dnia z
    uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  4. Ramowy Rozkład Dnia podany do wiadomości rodziców na tablicy informacyjnej określa
    godziny posiłków i zajęć prowadzonych w Przedszkolu. W szczególnym przypadku
    Dyrektor może zmienić organizację dnia (np. wyjścia, wycieczki, uroczystości).
  5. Przedszkole może w czasie roku szkolnego zmienić ofertę edukacyjną dotyczącą zajęć dodatkowych w zależności od bieżących potrzeb.
  6. W przedszkolu prowadzone są zajęcia dodatkowe opłacane przez Rodziców.
    Propozycje w tym zakresie zgłasza ogółowi Rodziców Dyrektor Przedszkola.
  • – Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
  1. W ramach opłaty stałej dzieci mogą uczestniczyć w wielu zajęciach, m. in.:
  • – języka angielskiego,
  • – zajęciach umuzykalniających

–   zajęciach sportowych.

 

 

  • 3
  1. Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada m.in:

– sale zajęć dla poszczególnych grup,

  • – osobne łazienki dla dzieci i personelu,
  • – szatnię dla dzieci,
  • – kuchnię do rozdzielania posiłków,

– pomieszczenia socjalne i magazynowe.

 

  • 4
  1. Zasady odpłatności za usługi świadczone przez Przedszkole określa umowa zawarta
    pomiędzy Dyrektorem przedszkola a Rodzicami (prawnymi opiekunami), przy czym stawki za poszczególne usługi są określone przez Dyrektora szkoły w cenniku.
  2. Dzieci uczęszczające do przedszkola mają prawo do korzystania z 4 posiłków
    (śniadanie, II śniadanie, obiad, podwieczorek).
  3. Stawkę dzienną wyżywienia ustala Dyrektor przedszkola.
  4. Opłata miesięczna za przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności
    dziecka.
  5. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana jest „z góry”, do 10-tego dnia każdego
    miesiąca.§5
  6. Dzieci przyjmowane są do przedszkola według kryteriów i zasad ustalanych przez
    Dyrektora Przedszkola.
  7. Wpis dziecka na listę dzieci uczęszczających do przedszkola dokonywany jest po wypełnieniu przez rodzica (opiekuna prawnego) karty zgłoszenia dziecka oraz po uprzedniej rozmowie z rodzicami (opiekunkami), a w razie potrzeby po spotkaniu z dzieckiem i przedstawieniu dokumentów o stanie zdrowia dziecka.
  8. Dyrektor przedszkola może nie przyjąć dziecka do przedszkola lub zostać skreślony z listy uczniów, gdy rodzice(opiekunowie) zataili istotne informacje o dziecku. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych dzieci jest większa niż liczba miejsc, pierwszeństwo mają:

 

  • – dzieci już uczęszczające do Przedszkola,
  • – rodzeństwo dzieci uczęszczających do Przedszkola,
  • – dzieci matek i ojców samotnie wychowujących dzieci.

Rozdział V

WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA

  • 1
  1. W przedszkolu respektowane są i przestrzegane prawa dziecka wynikające z przepisów powszechnie obowiązujących, w tym w szczególności z Konwencji Praw Dziecka, a to przede wszystkim :

 

  1. a) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego
    zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej
  2. b) szacunku dla wszystkich swoich potrzeb,
  3. c) życzliwego i podmiotowego traktowania,
  4. d) ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
  5. e) poszanowania jego własności i godności osobistej,
  6. f) opieki i ochrony,
  7. g) partnerskiej rozmowy na każdy temat,
  8. h) akceptacji swojej osoby.
  9. W przedszkolu nie można stosować wobec dziecka żadnych zabiegów lekarskich bez

   zgody ich Rodziców (opiekunów), poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi

   zdrowie i życie dziecka.

  1. Wychowankowie przedszkola są ubezpieczeni od następstw nieszczęśliwych wypadków.

   Opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka uiszczają Rodzice (opiekunowie) dziecka na

     początku roku szkolnego w miesiącu wrześniu.

  1. Dziecko może zostać skreślone z listy dzieci przyjętych do przedszkola, gdy:
  2. a) Rodzice (opiekunowie) zalegają z opłatami za 1 miesiąc, pomimo dostarczenia
    upomnienia w formie pisemnej,
  3. b) Zachowanie dziecka powoduje zagrożenie zdrowia lub życia pozostałych
    wychowanków przedszkola,
  4. c) Rodzice (opiekunowie) zataili informacje o stanie zdrowia dziecka, co uniemożliwia
    prawidłowy proces wychowawczo – dydaktyczny,
  5. d) Nastąpił brak współpracy między Rodzicami (opiekunami), a personelem
    dydaktycznym przedszkola w zakresie rozwiązywania problemów dydaktyczno-

 

 

Rozdział VI

NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

  • 1
  1. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli z odpowiednim przygotowaniem
    pedagogicznym oraz pracowników administracji i obsługi.

 

  1. Prawa i obowiązki osób zatrudnionych określają umowy zawarte z personelem
    przedszkola w oparciu o obowiązujące przepisy.
  2. Obowiązkiem każdego pracownika jest przestrzeganie niniejszego Statutu, regulaminu organizacyjnego, jak i zapoznanie się oraz przestrzeganie Konwencji   Praw Dziecka.
  3. Nauczyciel przedszkola realizuje rzetelnie pracę dydaktyczno – wychowawczą

i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy.

  1. Do zakresu zadań nauczycieli należy:
  2. a) Planowanie   i     prowadzenie     pracy   dydaktyczno-wychowawczej   zgodnie
    z obowiązującym programem,
  3. b) Wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka.
  4. c) Rozwijanie zdolności i zainteresowań dziecka.
  5. d) Prowadzenie obserwacji   pedagogicznych mających na   celu   poznanie potrzeb
  6. e) Stosowanie nowoczesnych metod nauczania.
  7. f) Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu
    w przedszkolu i poza jego terenem.
  8. g) Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc pedagogiczno-psychologiczną,
    zdrowotną i inną.
  9. h)       Współpraca z rodzicami (opiekunami) w sprawie wychowania i nauczania dzieci.
  10. i)       Planowanie własnego rozwoju zawodowego.
  11. j)       Dbałość o warsztat pracy oraz estetykę pomieszczeń.
  12. k)     Prowadzenie dokumentacji   przebiegu   nauczania i   działalności wychowawczej

zgodnie z obowiązującymi przepisami.

  1. I)       Realizacja zaleceń organu prowadzącego,
  2. m)     Inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,

             kulturalnym i rekreacyjno-sportowym.

  1. Nauczyciel ma prawo do rozwoju, kształcenia się oraz doskonalenia zawodowego.
  2. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje
    kontakt z ich rodzicami w celu:

 

  1. a) Poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
  2. b) Ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
  3. c) Włączenia ich w działalność przedszkola.
  4. Wynagrodzenie nauczycieli ustalane jest w umowie zawartej z organem prowadzącym.
  5. W przedszkolu zatrudnieni mogą być pracownicy niebędący nauczycielami, m. in.:
  6. a) konserwator
  7. b) woźna
  8. c) pomoc nauczyciela.
  9. Pozostali pracownicy przedszkola zobowiązani są do współdziałania i wspomagania
    nauczycieli w realizacji zadań wychowawczo-opiekuńczych dla dobra dziecka.

 

 

 

Rozdział VI

RODZICE

  • 1
  1. Do podstawowych obowiązków rodziców (opiekunów) dziecka należy:
  2. a) Przestrzeganie niniejszego statutu,
  3. b) Respektowanie ustaleń Rady Pedagogicznej,
  4. c) Przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola (lub upoważnienie osób
    trzecich – za okazaniem dokumentu tożsamości),
  5. d) Terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu.
  6. e) Informowanie o nieobecności dziecka w przedszkolu.
  7. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego

   oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego

     rozwoju.

  1. Rodzice mają prawo do:
  2. a) wglądu w roczne plany pracy przedszkola, a także do konsultacji i współrealizacji
    planów miesięcznych,
  3. b) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola.

 

  1. Formy współpracy przedszkola z rodzicami ( opiekunami prawnymi ) są następujące:

1) zebrania ogólne;

2) zebrania grupowe o charakterze organizacyjnym, problemowym, warsztatowym,

także z udziałem osób zaproszonych np.: specjalistów;

3) konsultacje i rozmowy indywidualne z Dyrektorem i nauczycielami;

4) konsultacje ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu;

5) zajęcia otwarte;

6) kącik dla rodziców;

7) uroczystości i imprezy grupowe, ogólno-przedszkolne i o zasięgu środowiskowym;

8) spotkania integracyjne, sprzyjające lepszej adaptacji dzieci nowych

9) rodzice dzieci z orzeczeniem o kształceniu specjalnym mogą

uczestniczyć w posiedzeniach zespołu do spraw pomocy psychologiczno –

pedagogicznej, w części dotyczącej wyłącznie ich dziecka.

 

 

 

Rozdział VII

 

FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI PRZEDSZKOLA

  • 1
  1. Działalność przedszkola finansowana jest przez rodziców w formie opłat stałych
    za pobyt dziecka w przedszkolu oraz dotacje z Budżetu Jednostki Samorządu Terytorialnego.
  2. Wysokość opłat wnoszonych przez Rodziców (opiekunów dzieci) jest ustalana przez Organ prowadzący przedszkole. Szczegółowa wysokość odpłatności dla każdego z dzieci ustala jest
    w umowie o opiekę przedszkola.
  3. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci. Zasady odpłatności
    za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala organ prowadzący.
  4. Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu i opłata za wyżywienie pobierana jest „z góry” do
    10-tego dnia każdego miesiąca. Jest to ilość stawki żywieniowej pomnożona przez ilość
    dni przewidywanej obecności dziecka w przedszkolu.

 

 

 

Rozdział VIII

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  • 1
  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej –
    nauczycieli, rodziców.
  2. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się udostępnienie statutu przez dyrektorów przedszkola osobom zainteresowanym.

 

  1. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą
    być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
  2. Statut wchodzi w życie z dniem 31 października 2017 r.

 

 

 

 

 

 

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w:

  • Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Motylek” w Krośnie
  • Niepublicznym Żłobku „Motylek” w Krościenku Wyżnym
  • Opiekunie Dziennym „Motylek” w Krośnie

 

PREAMBUŁA

Ten dokument został przygotowany w celu zapewnienia dzieciom uczęszczającym do Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Motylek”, Niepublicznego Żłobka „Motylek” i Opiekuna Dziennego „Motylek”, harmonijnego rozwoju w atmosferze, gdzie panuje poczucie bezpieczeństwa, akceptacji i szacunku. Główną zasadą, która kieruje wszystkimi działaniami personelu placówek, jest troska o dobro dziecka i jego najlepszy interes. Pracownicy placówek dążą do pełnego rozwoju dzieci, szanując ich prawa i indywidualność. Dzieci są traktowane z szacunkiem, a ich potrzeby są uwzględniane. Jakiekolwiek formy przemocy wobec dzieci są absolutnie niedopuszczalne. Personel placówek działa zgodnie z obowiązującym prawem, wewnętrznymi przepisami placówki oraz swoimi kompetencjami, aby osiągnąć te cele.

 

PODSTAWA PRAWNA

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
  • Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24
  • Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).

 

§ 1. Postanowienia ogólne

  • Standardy Ochrony Małoletnich obejmują personel zarówno pedagogiczny, administracyjny i pozostały Niepublicznego Integracyjnego Przedszkola „Motylek”, Niepublicznego Żłobka „Motylek” i Opiekuna Dziennego „Motylek”, a także osoby zatrudnione na podstawie innych umów, praktykantów i wolontariuszy.
  • Osoba, która nie ukończyła 18 lat, jest traktowana jako małoletnia.
  • Opiekun dziecka lub rodzic ma prawo do reprezentowania dziecka, zgodnie z jego dobrem i interesem społecznym. Jeśli obaj rodzice mają władzę rodzicielską, oboje mają prawo do reprezentowania dziecka. Ważne decyzje dotyczące dziecka są podejmowane wspólnie przez rodziców. Jeśli nie ma porozumienia między nimi, zostają powiadomieni o konieczności skorzystania z pomocy sądu opiekuńczego.
  • Krzywdzenie małoletniego to działanie lub zaniechanie, które narusza prawa lub dobra osobiste dziecka, włączając w to przestępstwa popełnione na szkodę małoletniego, zarówno jednorazowe, jak i powtarzające się.
  • Osoba odpowiedzialna za zapewnienie standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem to zespół nauczycieli, wyznaczony przez dyrektora, który nadzoruje wdrażanie tych standardów w placówkach.
  • Dane osobowe dziecka obejmują wszelkie informacje umożliwiające jego identyfikację.

 

§ 2. Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

  • Personel placówki jest przeszkolony i świadomy czynników ryzyka oraz symptomów potencjalnego krzywdzenia dzieci w ich opiece. Jeśli zauważą takie sygnały, podejmują rozmowę z rodzicami, oferując im informacje na temat dostępnych źródeł wsparcia oraz zachęcając ich do skorzystania z pomocy.
  • Regularnie monitorują sytuację i dobrostan dzieci.
  • Znają i stosują zasady bezpiecznych relacji między personelem a dzieckiem oraz między dziećmi, ustalone w placówce.
  • Proces rekrutacji pracowników placówki odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji personelu, które są określone w Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.

 

§ 3. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki

 

  • Personel ma obowiązek utrzymywać profesjonalne relacje z dziećmi i zawsze rozważać, czy ich reakcje, komunikaty lub działania są odpowiednie, bezpieczne, uzasadnione
    i sprawiedliwe wobec wszystkich dzieci. Działają otwarcie i przejrzyście, aby minimalizować ryzyko niepoprawnego zrozumienia ich zachowania przez innych.
  • Dzieci są traktowane z szacunkiem, uwzględniając ich godność i indywidualne potrzeby. Jakiekolwiek formy przemocy lub niestosownego zachowania wobec małoletnich, zarówno werbalne, jak i niewerbalne, są absolutnie niedopuszczalne.
  • Personel nie wyróżnia żadnych dzieci; traktuje je równo bez względu na płeć, orientację seksualną, zdolność, status społeczny, pochodzenie etniczne, kulturowe, religijne czy światopoglądowe.
  • W komunikacji z dziećmi, personel zachowuje cierpliwość i szacunek. Słucha ich uważnie i udziela odpowiedzi odpowiednich do ich wieku i sytuacji. Personel nie powinien upokarzać, poniżać ani obrażać dziecka. Nie wolno mu także krzyczeć na dziecko, chyba że jest to konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
  • Informacje poufne dotyczące dziecka, takie jak jego wizerunek czy sytuacja rodzinna, nie powinny być ujawniane osobom nieuprawnionym, włączając w to inne dzieci. Jeśli konieczna jest prywatna rozmowa z dzieckiem, personel powinien zostawić drzwi uchylone i zawsze mieć kogoś w zasięgu wzroku.
  • Personel nie może zachowywać się w sposób niestosowny w obecności dzieci, włączając w to używanie wulgarnych słów, żartów lub nawiązywanie do spraw seksualnych. Nie wolno mu także wykorzystywać swojej pozycji, ani przewagi fizycznej wobec dziecka.
  • Kontakt fizyczny z dzieckiem powinien być odpowiedni do sytuacji i zawsze uwzględniać potrzeby oraz granice dziecka. Nie należy angażować się w działania fizyczne, które mogą być uznane za nieprzyzwoite, jak łaskotanie czy brutalne zabawy.
  • Podczas wykonywania czynności higienicznych czy pielęgnacyjnych personel powinien zachować tylko niezbędny kontakt fizyczny. Jeśli to możliwe, można poprosić innego członka personelu o asystę.
  • Przemoc w jakiejkolwiek formie wobec dziecka jest niedopuszczalna. Kontakt fizyczny z dzieckiem nie może być tajny ani motywowany gratyfikacją.
  • Wizerunek dziecka nie powinien być utrwalany dla celów prywatnych.
  • Niemniej jednak istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być odpowiedni i zgodny z zasadami bezpieczeństwa, biorąc pod uwagę wiek, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. W takich przypadkach należy kierować się profesjonalnym osądem oraz zawsze respektować granice i zgodę dziecka.
  • W sytuacji, gdy zachowanie dziecka, na przykład agresja, stanowi zagrożenie dla siebie lub innych, nauczyciel ma prawo w sposób bezpieczny dla wszystkich złapać dziecko w celu zminimalizowania zagrożenia.
  • Dla uczniów z niepełnosprawnościami, zwłaszcza mających trudności w komunikacji lub niepełnosprawnością intelektualną, konieczne jest zapewnienie szczególnej opieki, a personel powinien być zaznajomiony z metodami komunikacji odpowiednimi dla danego dziecka. Jeśli potrzeba, należy powiadomić nauczyciela specjalnego, który może stosować alternatywne metody komunikacji.
  • Kontakt z dziećmi powinien mieć miejsce wyłącznie w godzinach pracy i być związany wyłącznie z celami edukacyjnymi lub wychowawczymi.
  • Personelowi nie wolno zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. To również dotyczy kontaktów z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji, takie jak prywatne numery telefonów, e-maile, komunikatory czy profile w mediach społecznościowych. W sytuacji konieczności kontaktu, należy korzystać z oficjalnych kanałów komunikacji, takich jak służbowe e-maile czy telefony.
  • Relacje towarzyskie lub rodzinne z dziećmi i ich rodzicami wymagają zachowania poufności wobec informacji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
  • Personel musi być świadomy zagrożeń związanych z cyfrową aktywnością, takich jak rejestrowanie swojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje, obserwowanie osób lub stron w mediach społecznościowych. Jeśli profil pracownika jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie mogą mieć dostęp do cyfrowej aktywności pracownika.
  • Personel nie powinien nawiązywać kontaktów z dziećmi poprzez wysyłanie czy przyjmowanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

 

§ 4. Zasady i procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

  • Po wykryciu potencjalnego zagrożenia lub krzywdzenia dziecka przez pracownika, inną osobę dorosłą, rodziców ucznia, innego dziecka lub po otrzymaniu takiej informacji od innych osób, włączając w to rodziców, pracownik ma natychmiastowy obowiązek interwencji i zaprzestania krzywdzenia.
  • Jeśli pracownik placówki podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone, jest zobowiązany do sporządzenia notatki służbowej (załącznik nr 2) i przekazania tych informacji dyrektorowi placówki.
  • Dyrektor placówki jest odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń dotyczących zdarzeń zagrażających małoletniemu i udzielania mu wsparcia. W przypadku potrzeby dyrektor może zlecić psychologowi lub pedagogowi pracującemu w placówce udzielenie wsparcia dziecku.
  • Jeśli pracownik placówki jest podejrzany o krzywdzenie małoletniego:
  1. W sytuacji podejrzenia, że pracownik może być źródłem ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, dyrektor natychmiast izoluje dziecko od potencjalnego sprawcy, powiadamia policję i podejmuje dodatkowe działania jako pracodawca.
  2. Dyrektor placówki wzywa rodziców dziecka, a w obecności koordynatora oraz psychologa/pedagoga przekazuje im informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji na ten temat, oraz omawia dalsze kroki, które placówka podejmie w tej sprawie. Z tego spotkania sporządzana jest notatka.
  • Jeśli istnieje podejrzenie, że członek rodziny lub opiekun prawny może krzywdzić małoletniego:
  1. Dyrektor, nauczyciel natychmiast izoluje dziecko od potencjalnego sprawcy i podejmuje dodatkowe kroki.
  2. Pedagog specjalny lub psycholog powinien sporządzić opis sytuacji edukacyjnej       i rodzinnej dziecka, opierając się na rozmowach z dzieckiem, nauczycielami                 i rodzicami, oraz opracować plan pomocy dla dziecka.
  3. Jeśli okazuje się, że nie ma potrzeby podejmowania kroków karanych wobec rodziny ani izolowania dziecka, oraz że nie ma zagrożenia dla zdrowia ani życia małoletniego, dyrektor, nauczyciel organizuje spotkanie z rodzicami dziecka, przy udziale koordynatora, psychologa/pedagoga specjalnego oraz pracownika, który zgłosił incydent. Podczas spotkania omawiane są sposoby wsparcia i reakcji na sytuację małoletniego, a ze spotkania sporządzana jest notatka.
  4. W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu poważne obrażenia, pracownik niezwłocznie informuje odpowiednie służby (policję, pogotowie ratunkowe), dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub 998, a następnie informuje dyrektora o zaistniałej sytuacji.
  • W każdej z tych sytuacji, małoletni jest natychmiast objęty opieką i wsparciem ze strony psychologa, opiekuna grupy oraz innych specjalistów według potrzeb.
  • Z działania interwencyjnego tworzy się kartę interwencji, która stanowi załącznik nr 3 do dokumentacji dziecka w placówce.
  • Dyrektor tworzy zespół interwencyjny, który opracowuje plan działań i plan wsparcia dla małoletniego, mając na celu zapewnienie mu pomocy i opieki. Plan działań określa konkretne kroki, jakie placówka podejmie w celu zapewnienia bezpieczeństwa małoletniemu i odizolowania go od potencjalnego krzywdziciela. Plan wsparcia uwzględnia rodzaj wsparcia, jakie zapewni placówka (np. wsparcie psychologiczne), a jeśli będzie to konieczne, wskazuje, do jakiego podmiotu małoletni zostanie skierowany (np. poradnia psychologiczno-pedagogiczna, placówka lecznicza).
  • Zespół interwencyjny składa się z koordynatora, opiekuna grupy, psychologa/pedagoga specjalnego, a w razie potrzeby wskazanego przez dyrektora pracownika placówki. Dyrektor może także być członkiem zespołu, jednak nie bierze w nim udziału pracownik, wobec którego pojawiło się podejrzenie krzywdzenia małoletniego.
  • Zespół interwencyjny opracowuje plan pomocy dla dziecka, bazując na opisie przygotowanym przez pedagoga specjalnego/psychologa oraz innych informacjach uzyskanych od pozostałych członków zespołu.
  • Jeśli podejrzenie krzywdzenia zostało zgłoszone przez opiekunów dziecka, powołanie zespołu interwencyjnego jest obowiązkowe. Zespół interwencyjny zwołuje spotkanie wyjaśniające dla opiekunów dziecka, podczas którego może zaproponować im skierowanie zgłoszonego podejrzenia do zewnętrznej, obiektywnej instytucji do zdiagnozowania. Ze spotkania sporządza się protokół.

 

 

§ 5. Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”

 

  • Dyrektor placówki informuje rodziców/opiekunów prawnych małoletniego o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka organom ścigania, takim jak Policja czy Prokuratura, a następnie sam dokonuje zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa. O fakcie złożonego zawiadomienia dyrektor informuje również organ prowadzący placówkę.
  • Jeśli to rodzice są źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia, dyrektor, jeśli uzna to za konieczne po ocenie sytuacji, niezwłocznie informuje odpowiednie instytucje i organy, takie jak policję, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej oraz przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego, który stosuje procedurę Niebieskiej Karty.
  • W przypadku zagrożenia dobra dziecka, dyrektor ma prawo zgłosić zdarzenie do sądu opiekuńczego (mając dostęp do informacji o sytuacji rodzinnej załącznik nr 4) oraz poinformować Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej o tym zagrożeniu.
  • Jeśli podczas wykonywania swoich obowiązków zawodowych nauczyciel wychowawca zauważy podejrzenie stosowania przemocy wobec osób doświadczających przemocy domowej lub otrzyma zgłoszenie od świadka przemocy domowej, może on wszcząć procedurę Niebieskiej Karty. Procedura ta rozpoczyna się poprzez wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskiej Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U.2023 poz. 1870).
  • Celem procedury „Niebieskiej Karty” jest podjęcie interwencji mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie doświadczającej przemocy domowej.

 

§ 6. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów; osoby odpowiedzialne

  • Standardy Ochrony Małoletnich są dostępne dla rodziców/opiekunów prawnym oraz pracowników placówki na stronie internetowej placówki. Dodatkowo, tekst tych standardów jest przekazywany rodzicom/opiekunom prawnym podczas zapisu małoletniego do placówki.
  • Standardy Ochrony Małoletnich można też znaleźć na tablicy informacyjnej w budynku placówki.
  • Dyrektor placówki jest odpowiedzialny za przygotowanie personelu do stosowania Standardów Ochrony Małoletnich. Po zapoznaniu pracowników z tym dokumentem, dyrektor organizuje spotkanie z personelem w celu omówienia standardów i sposobów ich realizacji.
  • Każdy pracownik składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami.
    (załącznik nr 5). Dyrektor może również zorganizować dodatkowe szkolenie dotyczące tych standardów, praw dziecka oraz działań w przypadku krzywdzenia małoletnich.
  • Dyrektor przedszkola powołuje także zespół ds. monitorowania i aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich, który składa się z pracowników placówki.
  • Zespół monitoruje zmiany w przepisach prawnych i aktualizuje Standardy Ochrony Małoletnich co najmniej raz na dwa lata, a w przypadku zmian w przepisach – natychmiast po ich wejściu w życie.
  • Zespół odpowiedzialny za realizację i promowanie Standardów Ochrony Małoletnich przeprowadza ankietę monitorującą wśród pracowników placówki co 12 miesięcy. W ankiecie pracownicy mogą zgłaszać propozycje zmian oraz wskazywać naruszenia standardów. Na podstawie przeprowadzonej ankiety koordynator sporządza raport                  z monitoringu, który przekazuje dyrektorowi placówki. Na podstawie tego raportu dyrektor wprowadza niezbędne zmiany do standardów i ogłasza je pracownikom, dzieciom oraz ich rodzicom/opiekunom.

 

§ 7. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

  • Wszelkie dokumenty związane z interwencjami, takie jak notatki służbowe, zapisy z rozmów czy kopie dokumentacji, tworzone są w placówce w formie papierowej i przechowywane w segregatorze.
  • Dokumentacja jest przechowywana przez okres pięciu lat od zakończenia interwencji, a miejsce do przechowywania jej jest wydzielone i oznaczone w archiwum placówki.
  • Oświadczenia personelu o zapoznaniu się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich są dodawane do akt osobowych pracownika.

 

§ 8. Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi i zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

  • Należy traktować wszystkie osoby z szacunkiem, unikając jakiejkolwiek formy przemocy, czy to werbalnej, fizycznej, czy też poprzez zachowania nieodpowiednie. Nie akceptuje się upokarzania, zastraszania lub nękania innych osób, ani osobiście, ani poprzez wpływ na otoczenie, włączając w to media społecznościowe czy komunikatory internetowe.
  • Podczas rozmów z innymi należy zachować odpowiedni dystans fizyczny, unikając interakcji, które mogłyby być uznane za nieodpowiednie. W przypadku zaobserwowania jakichkolwiek przejawów przemocy lub agresji, zarówno fizycznej, jak i werbalnej, należy natychmiast przerwać takie działania.
  • Zespół nauczycieli i specjalistów pracujących z małoletnimi bezzwłocznie podejmuje działania mające na celu zapobieżenie i zwalczanie zachowań agresywnych oraz wszelkich form przemocy, we współpracy z instytucjami i organizacjami zajmującymi się wsparciem dzieci i młodzieży oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
    w tym specjalistycznymi.
  • Jeśli dyrektor razem z zespołem nauczycieli i specjalistów dostrzeże konieczność, powinien poinformować zewnętrzne instytucje, takie jak służby pomocy społecznej, policja czy sąd rodzinny, o sytuacji małoletniego oraz o potrzebie ewentualnego wsparcia, na przykład zbadania sytuacji rodzinnej dziecka.
  • Dyrektor, we współpracy z odpowiednimi pracownikami i specjalistami, organizuje spotkanie z rodzicami małoletniego, podczas którego omawia się ustalone formy wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla dziecka. Jeśli małoletni jest podejrzany lub oskarżony o krzywdzenie innego dziecka, rodzice zostają poinformowani o planach pomocy podczas osobnego spotkania.
  • W przypadku braku współpracy rodziców lub ucznia z placówką, dyrektor, po odpowiedniej ocenie sytuacji, może zdecydować o skontaktowaniu się z zewnętrznymi organami, takimi jak pomoc społeczna, policja czy sąd rodzinny.
  • Placówka podejmuje także działania profilaktyczne mające na celu zapobieganie przemocy i innym formom krzywdzenia małoletnich oraz uświadamianie na ten temat. Dzieci mają zakaz przynoszenia na teren placówki urządzeń elektronicznych, takich jak smartfony, tablety czy aparaty fotograficzne.
  • Procedury dotyczące korzystania z urządzeń elektronicznych oraz zabezpieczenia dzieci przed treściami szkodliwymi w Internecie zostały zatwierdzone i dołączone do Standardów Ochrony Małoletnich jako załącznik nr 6.

 

§ 9. Zasady ochrony wizerunku dziecka

  • Placówka dba o najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie
    z obowiązującymi przepisami prawa. Szanując prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia również ochronę wizerunku małoletnich.
  • Wytyczne dotyczące publikacji wizerunku dziecka zostały szczegółowo opisane
    w Załączniku nr 7 do niniejszej Polityki. Pracownikom placówki zabrania się umożliwiania przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka, takiego jak filmowanie, fotografowanie czy nagrywanie głosu dziecka na terenie placówki, bez wcześniejszej pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  • W celu uzyskania wymaganej zgody, pracownik placówki powinien skontaktować się
    z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Nie jest dopuszczalne ujawnianie przedstawicielom mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka bez jego wiedzy i zgody.
  • Jednakże, jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie element większego kontekstu, takiego jak tłum, sceneria czy publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest konieczna.
  • Upublicznienie wizerunku dziecka przez pracownika placówki, bez względu na formę (fotografia, nagranie audio-wideo), wymaga zawsze pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Zgoda taka powinna precyzyjnie określić miejsce i kontekst wykorzystania wizerunku dziecka, na przykład umieszczenie na stronie YouTube w celach promocyjnych.

 

§ 10. Postanowienia końcowe

  • Standardy Ochrony Małoletnich zostały wprowadzone zarządzeniem dyrektora numer 1/2024 z dnia 01.08.2024 r. i obowiązują w placówce od dnia 1 sierpnia 2024 r.
  • Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla personelu placówki, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla personelu lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.

 

Załącznik nr 1

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

  • Przed zatrudnieniem nowego pracownika w placówki, dyrektor zapoznaje się z jego danymi osobowymi oraz kwalifikacjami, szczególnie zwracając uwagę na jego podejście do wartości, które są ważne dla placówki, takie jak ochrona praw dzieci i szacunek dla ich godności.
  • Dyrektor dba o to, aby wszyscy zatrudnieni w placówce pracownicy, w tym ci działający na podstawie umowy zlecenia oraz wolontariusze i stażyści, mieli odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz byli w stanie zapewnić im bezpieczeństwo.
  • Aby ocenić, czy nowy pracownik podziela wartości związane z szacunkiem dla dzieci i przestrzeganiem ich praw, dyrektor placówki może żądać od niego różnych danych oraz dokumentów, takich jak:
  1. wykształcenia;
  2. kwalifikacji zawodowych;
  3. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
  • W każdym przypadku dyrektor placówki musi mieć dostęp do danych umożliwiających identyfikację pracownika zatrudnionego przez placówkę, niezależnie od rodzaju umowy zatrudnienia. Dlatego powinien znać:
  1. imię (imiona) i nazwisko;
  2. datę urodzenia;
  3. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
  • Dyrektor placówki ma prawo poprosić kandydata lub kandydatkę o dostarczenie referencji z poprzednich miejsc zatrudnienia lub udostępnienie kontaktu do osób, które mogą wystawić takie referencje. Jednakże podstawą dla przekazania tych referencji lub kontaktów do poprzednich pracodawców jest zgoda kandydata lub kandydatki.
    W przypadku nieudzielenia tych informacji, zgodnie z obowiązującymi przepisami, nie powinno to skutkować negatywnymi konsekwencjami dla osoby starającej się o pracę, na przykład odmową zatrudnienia jedynie na tej podstawie. Placówka nie ma prawa przeprowadzać tzw. „screeningu” kandydatów na stanowiska pracy, ponieważ ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) oraz przepisy Kodeksu pracy.
  • Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu kandydata lub kandydatki, dyrektor placówki gromadzi ich dane osobowe, w tym informacje niezbędne do weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestru o ograniczonym dostępie. Aby dokonać takiej weryfikacji, dyrektor placówki potrzebuje następujących danych od kandydata lub kandydatki:
  1. imię i nazwisko;
  2. data urodzenia;
  3. pesel;
  4. nazwisko rodowe;
  5. imię ojca;
  6. imię matki.
  • Wydruk z Rejestru przechowuje się w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza lub osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
  • Przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu kandydata lub kandydatki na stanowisko nauczyciela, dyrektor placówki żąda od nich informacji
    z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzających brak karalności za przestępstwa wymienione w rozdziale XIX i XXV Kodeksu Karnego, a także w artykule 189a
    i artykule 207 Kodeksu Karnego, oraz za czyny zabronione związane
    z narkotykami, jak określone w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, albo za równoważne im przestępstwa określone w przepisach prawa zagranicznego.
  • Jeśli nie jest możliwe uzyskanie zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego, dyrektor ma obowiązek pozyskać od kandydata lub kandydatki oświadczenie o braku karalności oraz informacje dotyczące wszelkich prowadzonych postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych.
  • Jeśli kandydat lub kandydatka ma obywatelstwo innego państwa niż Polska, wymagane jest dostarczenie informacji z rejestru karnego tego państwa, jeśli jest ona dostępna do celów związanych z pracą zawodową lub wolontariatem, szczególnie jeśli praca ta wiąże się z kontaktem z dziećmi. Jeśli prawo danego państwa nie przewiduje wydawania takich informacji, również wymagane jest dostarczenie odpowiednich dokumentów.
  • Przed zatrudnieniem kandydata lub kandydatki, która ma obywatelstwo innego państwa niż Polska, dyrektor pobiera także oświadczenie o państwach, w których osoba ta mieszkała w ciągu ostatnich 20 lat, z wyłączeniem Rzeczypospolitej Polskiej i państwa jej obywatelstwa. Oświadczenie to musi być złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
  • Jeśli prawo państwa, z którego ma być uzyskana informacja o niekaralności, nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wtedy kandydat lub kandydatka zobowiązani są do złożenia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej. Oświadczenie to powinno zawierać informację, że nie byli oni prawomocnie skazani w tym państwie za czyny odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii. Ponadto, oświadczenie powinno potwierdzać, że nie wydano wobec nich żadnego orzeczenia, w którym stwierdzono, że dopuścili się takich czynów, oraz że nie ma żadnego obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, które nakazuje im powstrzymać się od zajmowania określonych stanowisk, wykonywania określonych zawodów lub działalności związanych z opieką nad małoletnimi, wychowaniem, edukacją, leczeniem, udzielaniem porad psychologicznych, wspieraniem rozwoju duchowego, uprawianiem sportu lub realizacją innych działań zainteresowań przez małoletnich.
  • Pod oświadczeniami, które są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej, należy dołączyć oświadczenie o następującej treści:

„Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

 

 

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI

 

 

……………………….., dnia……………………. r.

 

 

Ja, ……………………………………………………………………………………………………………………….

 

nr PESEL ………………………………………………/nr paszportu …………………………………………….

 

oświadczam, że w państwie …………………………. nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/y w państwie ……………….. za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

 

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

………………………………………………………………..

Podpis

 

 

 

 

 

OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA

 

……………………………., dnia…………………….. r.

Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa:

 

  1. ……………………………

 

  1. ………………………….

 

Oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.

 

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

 

 

 

………………………………………………………………..

Podpis

 

Załącznik nr 2

Notatka ze zdarzenia

 

……………………………., dnia…………………….. r.

 

Imię i nazwisko dziecka: ………………………………………………………………………..……………………

 

Grupa: …………………………………………………………

 

Opis sytuacji, zdarzenia:

 

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

………………………………………………………………………………………….………

 

 

 

……………………………..…………………
 (podpis pracownika)

 

 

Załącznik nr 3

Protokół interwencji w przypadku zastosowania procedur podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego

 

 

1.     Data i miejsce podpisania dokumentu
 

 

 

2.     Małoletni, wobec którego zachodzi podejrzenie krzywdzenia lub krzywdzenie
 

 

 

3.      Osoba stwierdzająca wystąpienie podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenie małoletniego
 

 

 

4.      Data podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego, miejsce
 

 

 

5.     Osoba/osoby podejrzane o krzywdzenie lub krzywdzące małoletniego
 

 

 

6.     Opis rodzaju krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia małoletniego
 

 

 

7.     Osoby i instytucje, które zostały powiadomione, w tym formy interwencji (m.in.: powiadomienie pomocy społecznej, policji, sądu rodzinnego, uruchomienie procedury Niebieskie Karty)
 

 

 

8.     Data i opis udzielonej pomocy, formy otoczenia opieką małoletniego bezpośrednio po stwierdzeniu lub podejrzeniu incydentu, w tym we współpracy z koordynatorem, wychowawcą i nauczycielami specjalistami (psychologiem, pedagogiem, pedagogiem specjalnym wg potrzeb małoletniego), informacje o ewentualnym powiadomieniu pogotowia, policji, stwierdzeniu konieczności badania lekarskiego
 

 

 

9.     Informacja ze spotkania z rodzicami
 

 

 

10.  Zaplanowana pomoc psychologiczno-pedagogiczna (małoletniemu, jego rodzicom, innym uczniom – jeżeli byli np. świadkami incydentu) zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, informacja o zgodnie rodziców na udzielanie ww. formy pomocy małoletniemu. Działania w przypadku braku współpracy ze strony rodziców
 

 

 

11.  Informacje na temat efektów podjętych interwencji, w tym we współpracy z instytucjami zewnętrznymi oraz pomocy udzielonej uczniowi przez jednostkę (dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym efektywność jej udzielania należy przechowywać w indywidualnej teczce ucznia)
 

 

 

12.  Imiona i nazwiska oraz czytelne podpisy osób sporządzających protokół
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 4

 

Sąd Rejonowy w …………………………….                    ………………………., dnia …….…. r.      

Wydział Rodzinny i Nieletnich

adres sądu

 

Wnioskodawca:

imię i nazwisko osoby zgłaszającej adres osoby zgłaszającej

Uczestnicy postępowania: imiona i nazwiska rodziców adres zamieszkania rodziny

Rodzice małoletniego: imię i nazwisko dziecka

 

Wniosek o wgląd w sytuację dziecka

 

Niniejszym wnoszę o wgląd w sytuację małoletniego……………………………………………………….                                                                        (imię i nazwisko dziecka, adres zamieszkania)

i wydanie odpowiednich zarządzeń opiekuńczych.

 

Uzasadnienie:

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

…………………………………………………………………………………………………

 

W związku z powyższym, wnoszę o wydanie odpowiednich zarządzeń w celu zabezpieczenia dobra małoletniego dziecka.

 

………………………………………………………..
(podpis składającego wniosek)

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 5

 

…………………………………………..

(imię i nazwisko pracownika)

…………………………………………..

(stanowisko)

…………………………………………..

(miejscowość, data)

 

 

 

Oświadczenie pracownika

 

 

W związku z art. 22b i 22c ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym w brzmieniu od 15 lutego 2024 r. (t. j. Dz.U. z 2023 poz. 1304 ze zm.) oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich wprowadzonymi w ……………………………………………………… „Motylek”, którego jestem pracownikiem i zobowiązuje się do zachowania tajemnicy zawodowej w związku                                   z wykonywaniem obowiązków służbowych, w trakcie których pozyskam informację                           o krzywdzeniu dziecka, włączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom                      w ramach działań interwencyjnych.

 

 

 

 

 

…………………………………………..

(podpis pracownika)

 

 

 

 

Załącznik nr 6

 

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w:

– Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Motylek” w Krośnie

– Niepublicznym Żłobku „Motylek” w Krościenku Wyżnym

– Opiekunie Dziennym „Motylek”  w Krośnie

 

  • Infrastruktura sieciowa placówki została skonfigurowana tak, aby umożliwić dostęp do Internetu ( indywidualne hasło dla placówki) jedynie pracownikom placówek oraz dyrektorowi. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo w sieci placówki spoczywa na dyrektorze.
  • Do obowiązków Dyrektora należą:
  1. Zabezpieczenie sieci internetowej placówki za pomocą haseł oraz stosowanie programów antywirusowych.
  • Do obowiązków pracowników należą:
  1. b) Regularne aktualizowanie oprogramowania na swoich komputerach w przypadku potrzeby oraz zgłaszanie wszelkich usterek i problemów.
  • Na terenie placówki dzieci nie mają możliwości dostępu do Internetu, gdyż sieć ta jest zabezpieczona hasłami.
  • W sytuacji, gdy dostęp do Internetu jest udostępniany w placówce pod nadzorem pracownika, ten pracownik ma obowiązek informować dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu i czuwać nad ich bezpieczeństwem podczas zajęć związanych
    z korzystaniem z Internetu.
  • Nauczyciele regularnie przeprowadzają z dziećmi pogadanki na temat bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • Nauczyciele organizują dni bezpiecznego internetu.
  • Placówki zapewniają stały dostęp do materiałów edukacyjnych dotyczących bezpiecznego korzystania z Internetu.
  • Dzieci w placówkach nie mają dostępu do komputerów ani nie pracują na nich. Zamiast tego korzystają z monitorów interaktywnych, które są wykorzystywane do materiałów edukacyjnych oraz gier dostosowanych do ich wieku i umiejętności.

 

Załącznik nr 7

 

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w:

 – Niepublicznym Integracyjnym Przedszkolu „Motylek” w Krośnie

– Niepublicznym Żłobku „Motylek” w Krościenku Wyżnym

– Opiekunie Dziennym „Motylek”  w Krośnie

 

  • Placówka kładzie duży nacisk na odpowiedzialne i rozważne podejście do utrwalania, przetwarzania, wykorzystywania i publikowania wizerunku dzieci.
  • Udostępnianie zdjęć i filmów z wydarzeń placówek ma na celu uhonorowanie osiągnięć dzieci, dokumentowanie działań podejmowanych w placówkach oraz zawsze uwzględnia bezpieczeństwo dzieci. W swoich materiałach placówki starają się uwzględnić różnorodność dzieci – zarówno chłopców, jak i dziewczynki, w różnym wieku, o różnych talentach, zdolnościach oraz reprezentujące różne grupy etniczne.
  • Zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku dziecka jest wiążąca jedynie wtedy, gdy zostali oni poinformowani o sposobie, w jaki będą wykorzystywane zdjęcia lub nagrania oraz o potencjalnym ryzyku związanym
    z publikacją wizerunku.
  • Przy zapisie dziecka do placówki, rodzic lub opiekun prawny jest zobowiązany do udzielenia pisemnej zgody na wykonywanie i publikowanie zdjęć lub nagrań.
  • Placówki mają obowiązek:
  1. Placówka zobowiązuje się do udzielenia wyjaśnień dotyczących sposobu wykorzystania zdjęć lub nagrań oraz ich kontekstu, przechowywania danych oraz potencjalnego ryzyka związanego z publikacją tych materiałów online.
  2. Placówka stara się unikać podpisywania zdjęć lub nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska, ograniczając się wyłącznie do imienia w przypadku konieczności podpisania.
  3. Placówka rezygnuje z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku, takich jak stan zdrowia, sytuacja materialna czy sytuacja prawna, które mogłyby być powiązane z wizerunkiem dziecka, na przykład w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez instytucję.
  4. W celu zmniejszenia ryzyka kopiowania i nieodpowiedniego wykorzystania zdjęć lub nagrań dzieci, Placówka przyjmuje następujące zasady:
    • Wszystkie dzieci obecne na zdjęciu lub nagraniu powinny być ubrane, a sytuacja, w której zostało wykonane zdjęcie lub nagranie, nie może być poniżająca, ośmieszająca ani nie przedstawiająca dziecka                                      w negatywnym świetle.
    • Zdjęcia lub nagrania dzieci powinny skupiać się głównie na czynnościach, które dzieci wykonują.
  5. Placówki przestrzegają zasady, że wszelkie podejrzenia lub problemy związane z nieodpowiednim wykorzystaniem wizerunków dzieci powinny być rejestrowane   i raportowane do dyrekcji, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci;
  6. Placówki uzyskuje pisemną zgodę od rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzeń;
  7. Placówki zapewniają bezpieczeństwo dzieci, jeśli rejestrację wydarzenia powierzy się osobie spoza placówki (na przykład zatrudnionemu fotografowi lub kamerzyście) poprzez:
  • zapewnienie, że osoba lub firma odpowiedzialna za rejestrację wydarzenia nosi identyfikator podczas jego trwania;
  • zapobieganie sytuacjom, w których osoba lub firma zajmująca się rejestracją będzie miała kontakt z dziećmi bez obecności pracownika Przedszkola;
  • poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci
    o obecności osoby lub firmy dokonującej rejestracji podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni wyrazili na to pisemną zgodę.
  • Jeśli obraz dziecka jest jedynie częścią większego ujęcia, takiego jak tłum, pejzaż, czy publiczne wydarzenie, nie jest wymagana zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka.
  • W przypadku, gdy rodzice/opiekunowie prawni lub widzowie wydarzeń przedszkolnych i żłobkowych, uroczystości itp., rejestrują wizerunki dzieci na własny użytek, placówka jest zobowiązana do poinformowania na początku każdego z tych wydarzeń o następujących kwestiach:
  1. Używanie, przetwarzanie i udostępnianie fotografii lub nagrań zawierających wizerunki dzieci i dorosłych wymaga wyraźnej zgody ustnej tych osób. W przypadku dzieci, zgoda musi być udzielona przez ich rodziców lub opiekunów prawnego.
  2. Fotografie lub nagrania, na których znajdują się dzieci, nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych lub na publicznych platformach bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych tych dzieci.
  3. Przed opublikowaniem zdjęcia lub nagrania w Internecie zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby mieć pewność, kto będzie miał dostęp do wizerunku dziecka.
  • Jeśli przedstawiciele mediów lub inne osoby pragną zarejestrować jakiekolwiek wydarzenie organizowane przez naszą placówkę i zamierają opublikować zebrane materiały, muszą najpierw zgłosić takie zamiary i uzyskać zgodę Dyrekcji. W takiej sytuacji oczekujemy, aby placówka upewniła się, że rodzice lub opiekunowie prawni dzieci udzielili pisemnej zgody na rejestrację wizerunku ich pociech. Dodatkowo, spodziewamy się następujących informacji:
  1. Imię i nazwisko, oraz adres osoby lub redakcji, która ubiega się o zgodę;
  2. Uzasadnienie potrzeby rejestracji wydarzenia, wraz z informacją o sposobie
    i kontekście wykorzystania zgromadzonego materiału;
  3. Podpisana deklaracja potwierdzająca zgodność udzielonych informacji ze stanem faktycznym.
  • Personel nie może pozwolić przedstawicielom mediów oraz osobom nieupoważnionym na utrwalanie wizerunku dziecka w Placówkach bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz zgody Dyrekcji.
  • Personel nie powinien nawiązywać kontaktu dzieci z przedstawicielami mediów, nie udostępnia mediom kontaktów rodziców/opiekunów dzieci i nie wypowiada się na temat dzieci lub ich rodziców/opiekunów w kontakcie z mediami, nawet jeśli uważa, że jego wypowiedź nie będzie rejestrowana.
  • Jeśli konieczne jest nagranie materiału medialnego, Dyrekcja może zdecydować
    o udostępnieniu wybranych pomieszczeń, lecz należy zapewnić, aby rejestrowanie osób w Placówkach było niemożliwe.
  • Jeśli rodzice/opiekunowie prawny dziecka nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, Placówki będą respektować ich decyzję. Wspólnie
    z rodzicami/opiekunami prawnymi ustali się, jak osoba rejestrująca wydarzenie może zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych. Placówki podejmą działania takie, które nie będą wykluczać dziecka, którego wizerunek nie ma być rejestrowany.